Elena Burke, singer, “Sra. Sentimiento”. (Born: Havana) ** Elena Burke, “Sra. Sentimiento”, cantante. (Nacida en la Habana)

ELENA BURKE, SINGER, “Sra.SENTIMIENTO”.

elena-burkeElena Burke (born Romana Elena Burgues Gonzalez on February 28, 1928 in Havana, Cuba – June 9, 2002 in Havana, Cuba) was a revered and popular Cuban singer of boleros and romantic ballads.

She started her career by working in radio in the 1940s but began to work with smaller groups in the 1950s. In 1952, pianist and arranger Aida Diestro organized the vocal quartet called Cuarteto d’Aida. The original members were Elena Burke, Moraima Secada, Omara Portuondo and Haydée Portuondo. After she got some attention, she went solo.

By the time of the Cuban Revolution she was a top solo artist performing in elegant cabarets in Havana. Her voice seemed to become stronger with age, as her subtle yet sophisticated technique graced every song she sang with an emotional weight. Over the years she has performed with top Cuban dance bands such as Orquesta Aragón and with highly acclaimed singer-songwriters, including Pablo Milanés.

She certainly could “take a sad song and make it better”, piercing the emotional veil of her audience with an almost palpable sincerity. Though she mostly interpreted classic Cuban boleros and Son, her versions were distinct, supported by top-notch musicians and arrangements. She is the mother of Malena Burke and grandmother of Lena, also well known Cuban singers.

Throughout his artistic life that if we have to date total six decades (starting professionally in 1942) Elena Burke represented the peculiar case of an interpreter for the quality of his technique and sound of his voice managed to make the song a timeless art, managing to fall away by future tense pluperfect, ie cancionística cultivated tradition, while experimenting with new forms lyrics of our time, making their work in a fruit very rich and complex human and musical stature.

Elena dominated a vast repertoire that includes at least the last five decades of Cuban song from the top of the traditional trova decanted to the interpretation of contemporary song.

Agencies/Various/Wiki/InternetPhotos/youtube/thecubanhistory.com
The Cuban History, Hollywood.
Arnoldo Varona, Editor.

CUBA PHOTOS.
11008072_10153099471416083_2980947081823725049_n

ELENA BURKE, CANTANTE, “SRA. SENTIMIENTO”.

 Elena Burke (nacido Romana Elena González Burgues el 28 de febrero de 1928 en La Habana, Cuba – 09 de junio 2002 en La Habana, Cuba) fue una cantante cubana venerado y popular de boleros y baladas románticas.

Ella comenzó su carrera trabajando en la radio en la década de 1940, pero comenzó a trabajar con grupos más pequeños en la década de 1950. En 1952, el pianista y arreglista Aida Diestro organizó el cuarteto vocal llamado Cuarteto d’Aida. Los miembros originales eran Elena Burke, Moraima Secada, Omara Portuondo y Haydée Portuondo. Después se puso un poco de atención, se lanzó como solista.

En la época de la Revolución Cubana era una artista en solitario con mejor desempeño en cabarets elegantes de La Habana. Su voz parecía ser más fuerte con la edad, como su técnica sutil y sofisticado adornaba cada canción que cantó con un peso emocional. Con los años se ha realizado con los mejores grupos de baile cubanos como la Orquesta Aragón y con cantautores aclamados, incluyendo a Pablo Milanés.

Ella sin duda podría “tomar una canción triste y hacerlo mejor”, el levantamiento del velo emocional de su audiencia con una sinceridad casi palpable. A pesar de que la mayoría interpretó boleros cubanos clásicos e hijo, sus versiones eran distintas, con el apoyo de músicos y arreglos de primera categoría. Ella es la madre de Malena Burke y abuela de Lena, cantantes cubanos también conocidos.

A lo largo de su vida artística que si tenemos hasta la fecha un total de seis décadas (comenzando profesionalmente en 1942) Elena Burke representa el caso particular de un intérprete por la calidad de su técnica y el sonido de su voz conseguido que la canción un arte intemporal, logrando caer por el futuro pluscuamperfecto, es decir cancionística tradición cultivada, mientras que la experimentación con nuevas formas letras de nuestro tiempo, por lo que su trabajo en una fruta humana muy rica y compleja y estatura musical.

Elena dominaba un vasto repertorio que incluye al menos las últimas cinco décadas de la canción cubana desde la parte superior de la trova tradicional decantada a la interpretación de la canción contemporánea.

Agencias / Varios / Wiki / InternetPhotos / youtube / thecubanhistory.com
La Historia de Cuba, de Hollywood.
Arnoldo Varona, Editor.

TheCubanHistory.com Comments

comments