Eduardo Abela 1891-1965 Cuban painter and caricaturist. The creator of the Bobo.
Author of Guajiro, paradigmatic work of Cuban painting. Born in San Antonio de los Baños, Havana province, on July 3, 1891. He began his working life as a cigar maker. Has a strong artistic vocation at twenty years old, so in 1912 he moved to Havana and entered the Academy of Fine Arts San Alejandro.
For years he worked in photojournalism as a cartoonist. Began publishing cartoons in newspapers Havana. Lives and works in Spain from 1921 to 1924, returning to Cuba in 1925 and revitalized the popular character’s famous Bobo, which was from the colonial period, and becomes an instrument of struggle against the dictatorship of Gerardo Machado. It integrates the work of painters who, around the Advance Magazine, introduced the most current artistic languages and displayed in the exhibition of Art Nouveau.
He traveled again to Europe two years and lives in Paris with a success that allows you to exhibit at the Zak Gallery. The fall of the dictator in 1933 marks the end of his journalism and Abela is devoted primarily to painting. If during the 20’s cultivated a painting based on Cuban issues, with titles like: The troupe, The Road to Rule and Dad’s Funeral Montero, now back to painting the mural under the influence, adopting the theme peasant, who considered more in line with the Cuban reality.
Another major development of the new paint Abela is her visit to Italy, where he is fascinated Renaissance art, the result is a very numerous series of works that make up his brief stage classical and creole, some of which have come to identify over time as Guajiro Santa Fe and one of the paradigmatic works of Cuban modern painting, which was established canons and thematic representative.
Serves as permanent diplomatic in Mexico, between 1942 and 1945 and later in Guatemala, until 1951. In 1949, fate gives him a blow: the sudden death of Carmen Alfonso, his wife and mother of his children. Back to Paris. However, gradually regains his creative will, and his paintings now reflect populated places nice birds, fairies kindly and children.
“Niño Travieso” – Eduardo Abela
Free Study created important for Painters and Sculptors, for conventional teaching and truly anti incentive for artistic creation. After returning to Cuba in 1954, produces remarkable paintings exhibited in numerous exhibitions. The triumph of the Revolution served the Cuban diplomacy.
Abela died in Havana on November 9, 1965.
Sources: ReseñasBio/Quintana/Herrera/ InternetPhotos/ The Cuban History
Eduardo Abela/ TheCubanHistory.com/ Arnoldo Varona, Editor
EDUARDO ABELA
Eduardo Abela 1891-1965 Pintor y caricaturista cubano. Creador del personaje El Bobo.
Autor de Guajiros, obra paradigmática de la pintura cubana. Nació en San Antonio de los Baños, provincia La Habana, el 3 de julio de 1891. Inicia su vida laboral como tabaquero. Manifiesta una fuerte vocación pictórica a los veinte años de edad, por lo que en 1912 se traslada a La Habana e ingresa a la Academia de Bellas Artes San Alejandro.
Durante años trabajó en el periodismo gráfico como caricaturista. Comienza a publicar dibujos humorísticos en los periódicos habaneros. Vive y trabaja en España desde 1921 a 1924, año en que regresa a Cuba y en 1925 revitalizó el célebre personaje popular El Bobo, que existía desde el período colonial, y que se convierte en instrumento de lucha contra la dictadura de Gerardo Machado. Se integra a la labor de pintores que, en torno a la Revista Avance, introducen los lenguajes artísticos más actualizados y exhibe en la muestra de Arte Nuevo.
Viaja nuevamente a Europa y reside dos años en París con un éxito que le permite exponer en la Galería Zak. La caída del dictador en 1933 marca el final de su labor periodística y Abela se dedica fundamentalmente a la pintura. Si durante la década del 20 cultivó una pintura basada en temas cubanos, con títulos como: La comparsa, Camino de Regla y Los funerales de papá Montero, vuelve ahora a la pintura, bajo el influjo del muralismo, adoptando el tema campesino, que consideraba más ajustado a la realidad cubana.
Otra circunstancia importante de la nueva pintura de Abela es la visita que realizara a Italia, donde queda fascinado del arte renacentista, cuyo resultado es una serie poco numerosa de trabajos que conforman su breve etapa clásica y criolla, algunas de las cuales han terminado por identificarlo al paso del tiempo como Santa fe y Guajiros, una de las obras paradigmáticas de la pintura moderna cubana, en la que se estableció cánones representativos y temáticos.
Cumple funciones diplomáticas permanentes en México, entre 1942 y 1945 y posteriormente en Guatemala, hasta 1951. En 1949, el destino le propina un duro golpe: la repentina muerte de Carmen Alfonso, su esposa y madre de sus hijos. Vuelve a Paris. Sin embargo, poco a poco recobra su voluntad creadora, y sus telas reflejan ahora lugares agradables poblados de aves, hadas bondadosas y niños.
“Niño Travieso” – Eduardo Abela
Creó el importantísimo Estudio Libre para Pintores y Escultores, para una enseñanza anti convencional y verdaderamente incentivadora de la creación artística. Luego de volver a Cuba en 1954, produce notables pinturas que exhibe en numerosas muestras. Al triunfo de la Revolución sirvió a la diplomacia cubana.
Abela falleció en La Habana el 9 de noviembre de 1965.
Sources: ReseñasBio/Quintana/Herrera/ InternetPhotos/ The Cuban History
Eduardo Abela/ TheCubanHistory.com/ Arnoldo Varona, Editor