When Acisclo Valle began to build its mansion in 1913, he could hardly imagine that the facility would eventually become a symbol of the Pearl of the South. The palace is located in the area of La Punta, National Monument of Cultural Heritage.
The terrain is located in Punta Gorda neighborhood and was a wedding gift from Amparo Suero’s father, when she married Acisclo, a wealthy businessman. Rumor has it that the couple was on a trip to Spain when they decided to build a unique chalet.
They established their residence there and the works ended in 1917, when they enlarged the existing “Quinta Morisca” (Moorish Villa). The designs were made by an architect from Cienfuegos and executed under the supervision of Italian civil engineer Alfredo Colli Fanconetti.
Curiosity? They erected the eclectic building at a cost of a million and half pesos. French, Arabic, Italian and Cuban artisans worked with marble, alabaster, brass, glass and ceramic imported from Spain, Italy and United States. Acisclo only enjoyed the Palace for 3 years. He died in 1920 and bequeathed the state to his wife and 7 children.
A glance at the central plant is quite amazing. It is flanked by 2 animal sphinxes from Egyptian tales, with head and breast of a woman and body and paws of a lion that personify the sun. However, some people assure that this was not supposed to be the main entrance. Yet, its proximity to the marble stairway that leads to the second floor made it so.
The entrance is primitive Gothic style and leads to a dining room of Mudejar influence, which imitates the famous Patio of the Lions, of Alhambra, in Granada. Then comes the music and games room, of Luis XV style, and the foyer of Imperial style, with golden friezes, rosy marble baseboards, brass applications and white marble floor. The second floor has 8 bedrooms, plus living and study rooms.
The owner’s initials are crisscrossed into an artistic monogram in the ceramic floor. Some indoor and outdoor columns remind of the Cordoba Mosque, in Spain
The building ends in 3 towers: Gothic Roman, Indian and a mignonette of Arab style, plus an arbor on the roof
Vases of Italian and Chinese porcelain are scattered all over the palace. They evidence the opulence of bourgeois times in Cuba and a kind of construction that imitates foreign styles. They show us how Acisclo del Valle let his money and imagination drift freely.
It was abandoned in 1922, when the owner and her children traveled to Spain. Then, it became the Hunters’ Club for some time. It was taken by Castro’s revolution in 1959 where opened later on an Art School there.
Sources:CubaHeadlines/CienfuegosMonuments/internetphotos/www.thecubanhistory.com
Cienfuegos Monument ‘Palacio del Valle’/ The Cuban History/ Arnoldo Varona, Editor
EL MONUMENTAL PALACIO DEL VALLE EN CIENFUEGOS
Cuando Acisclo del Valle comenzó a construir su mansión en 1913, no podía imaginar que la instalación se convertiría en un símbolo de la Perla del Sur. El palacio está situado en la zona de La Punta, Monumento Nacional del Patrimonio Cultural.
El terreno está ubicado en Punta Gorda barrio y fue un regalo de boda de Amparo padre Suero, cuando se casó con Acisclo, un rico hombre de negocios. Se rumorea que la pareja estaba en un viaje a España cuando se decidió construir un chalet único.
Establecieron su residencia allí y las obras concluyeron en 1917, cuando se amplió el existente “Quinta Morisca” (árabe Villa). Los diseños fueron hechos por un arquitecto de Cienfuegos y ejecutado bajo la supervisión del ingeniero civil italiano Alfredo Colli Fanconetti.
La curiosidad? Se erigió el edificio ecléctico con un costo de medio millón de pesos y. Francés, los artesanos árabes, italianos y cubanos trabajaron con mármol, alabastro, bronce, vidrio y cerámica importados de España, Italia y Estados Unidos. Acisclo sólo disfrutaron del Palacio durante 3 años. Él murió en 1920 y legó al Estado a su esposa y los niños 7.
Un vistazo a la planta central es bastante sorprendente. Está flanqueada por dos esfinges egipcias de los cuentos de animales, con cabeza y pecho de mujer y cuerpo y patas de león que personifican el sol. Sin embargo, algunas personas aseguran que esto no se supone que es la entrada principal. Sin embargo, su proximidad a la escalera de mármol que conduce al segundo piso, lo hizo tan.
La entrada es de estilo gótico primitivo y conduce a un comedor de influencia mudéjar, que imita el famoso Patio de los Leones, de la Alhambra, en Granada. Luego viene la sala de música y juegos, de estilo Luis XV, y el vestíbulo de estilo imperial, con frisos dorados, zócalos de mármol rosa, aplicaciones de bronce y el suelo de mármol blanco. La segunda planta cuenta con 8 dormitorios, además de estar y salas de estudio.
Las iniciales del propietario se entrecruzan en un monograma artística en el piso de cerámica. Algunas columnas interiores y exteriores recuerdan a la mezquita de Córdoba, en España
El edificio termina en 3 torres: Gothic romanos, indios y una reseda de estilo árabe, además de una pérgola en la azotea
Jarrones de porcelana italiana y china están dispersos por todo el palacio. Se evidencia la opulencia de tiempos burgueses en Cuba y una especie de construcción que imita estilos extranjeros. Ellos nos muestran cómo Acisclo del Valle dejar su dinero y la deriva imaginación libremente.
Fue abandonado en 1922, cuando el propietario y sus hijos viajaron a España. Luego, se convirtió en el Club de Cazadores por algún tiempo. Fue tomada por la revolución de Castro en 1959, cuando se abrió más tarde en una escuela de arte allí.
Sources:CubaHeadlines/CienfuegosMonuments/internetphotos/www.thecubanhistory.com
Cienfuegos Monument ‘Palacio del Valle’/ The Cuban History/ Arnoldo Varona, Editor