History of CubaWHEN THE FAMOUS BALLET RUSSE became trapped in Cuba. History. (Photos) ** Cuando el famoso BALLET RUSSE quedó atrapado en Cuba. La Historia.

Cuando el famoso BALLETS RUSSES quedó atrapado en Cuba. La Historia.

En marzo de 1941 el afamado Ballet de Monte Carlo del coronel Wassily de Basil quedó atrapado en La Habana en circunstancias un tanto raras. El verdadero nombre del coronel era Vassily Grigorievitch Vosresensky. Había alcanzado el grado de capitán y luego coronel del ejército ruso en la Primera Guerra Mundial. Su biografía puede encontrarse en el volumen de Katherine Sorley Walker De Basil’s Ballets Russes (Hutchinson, Londres, 1982).

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El ballet, todavía conocido por esa época bajo el nombre del original Ballets Russes, contaba con estrellas como Tamara Toumanova, Irina Baronova, Tatiana Riabouchinska, Nina Verchinina, Alexandra Danilova y Sergei Gregoriev, y coreógrafos de la talla de George Balanchine, Bronislava Nijinska, Michel Fokine, Serge Lifar y David Lichine.

“Ningún otro ballet había recibido antesw tantos elogios a nivel internacional como los Ballets Russes de Monte Carlo dirigido por de Basil”, escribe Vicente García-Márquez en The Ballets Russes: Colonel de Basil’s Ballets Russes de Monte Carlo 1932-1952 (Alfred A. Knopf, Nueva York, 1990). “Cuando esta compañía de danza se hallaba en la cúspide, la élite internacional la adoraba porque para ella significaba un concentrado de cosmopolitismo y sofisticación […]. En unos tiempos que llevaban los estigmas de la depresión, del derrumbamiento mental, de la guerra civil, del nazismo, del fascismo y de la anarquía, las temporadas de glamour de los Ballets Russes eran como el opio”.

La compañía había logrado éxitos en Los Ángeles, Nueva York, Montreal y en Toronto a lo largo del invierno y había llegado a La Habana procedente de México. Tenía un contrato para siete funciones en cinco días con inicio el 20 de marzo. A principios de abril, la compañía tenía previsto seguir su gira por Panamá, Perú, Venezuela, Brasil, Chile y Argentina, organizada por Sol Hurok. Este empresario ruso-americano llevaba años colaborando con De Basil y sus diferentes Ballets de Monte Carlo y tenía un contrato por dos años con el director de la compañía.

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El contrato para actuar en La Habana resultó ser una catástrofe, como cuenta García-Márquez: “La compañía viviría en La Habana su peor crisis, de la que no se recuperaría jamás… En México habían llamado a los bailarines, a uno por uno, a la oficina de Vova Grigoriev, el secretario de la compañía. Allí se les informó de que sus salarios serían reducidos. Hurok había reducido la nómina de los 5.750 dólares semanales de costumbre a un total de 3.400 dólares a la semana. También la plantilla sufrió recortes de los 82 integrantes que participaban en la gira por Estados Unidos y Canadá a 64. Durante su gira por Estados Unidos y Canadá los bailarines fijos habían ganado un total de 180 dólares mensuales de acuerdo con la tabla salarial de la AGMA [American Guild of Musical Artists]… En México De Basil bajó sus salarios a un promedio de 108 dólares al mes. El 18 de marzo los bailarines entregaron a Vova Grigoriev y Alexander Filipov, el director en funciones, un escrito donde pedían un salario mensual de 140 dólares para América del Sur y 180 dólares para Cuba. Si no, se declararían en huelga en La Habana”.

Como motivo de la reducción salarial se alegó que en Sudamérica los costes de vida eran más bajos. De Basil intentó meter de nuevo en el redil a los 17 bailarines que habían firmado el escrito, pero sin éxito. Se vieron obligados realizar los montajes con la plantilla mermada, incluso en la última función en la que el propio Fulgencio Batista estuvo presente.

Probablemente, fue Hurok quien activó la huelga con el fin de eliminar a De Basil y poder rescindir su contrato con él. Abandonó a la compañía llevándose a la superestrella Irina Baronova con quien había firmado un contrato personal, y luego acusó a de Basil de carecer de medios con que pagar los salarios.

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Sea como fuere, toda la compañía se había quedado tirada en La Habana y sin dinero. A principios de mayo, Hurok mandó un telegrama al coreógrafo David Lichine manifestándose dispuesto a seguir la gira y a reforzar la compañía con sus propias estrellas, si De Basil accedía a poner a sus artistas a su disposición.

Tanto De Basil como la gran estrella Tatiana Riabouchinska se negaron a tomar en consideración estos argumentos. Entonces Hurok firmó un contrato con una compañía de la competencia y se negó a pagar a la compañía de De Basil, no solo lo que le debía por las últimas cuatro actuaciones en La Habana, sino también los billetes de vuelta a Estados Unidos. A esto, De Basil respondió denunciando a Hurok en Nueva York, pero la causa fue rechazada al encontrarse De Basil en Sudamérica sin poder comparecer en persona a la hora de empezar las vistas.

Fortune Gallo, quien con el tiempo lograría sacar el ballet de La Habana, opina que Hurok se ganó una buena cantidad de dinero. Según Katherine Sorley Walker, “Hurok tenía contratado al Ballet Russe en … [Estados Unidos] por veinte semanas, pero solo lo empleó durante diecisiete semanas ahorrando de esa manera 5.500 dólares por cada una de las tres semanas, o sea 16.500 dólares. De acuerdo con la cláusula contractual pagaría 10.000 dólares después de las veinte semanas al coronel para que este pudiera llevarse la compañía donde quisiera, pero no le pagó. De nuevo, si el sr. Hurok utilizaba su opción en la temporada de 1941-42, lo cual hizo, tendría que pagar 12.000 dólares más al coronel, pero esto nunca ocurrió. Hurok se ahorró los 38.500 dólares al hacer un nuevo contrato con el coronel y llevar el ballet a Sudamérica, pero después de tres semanas, rescindió el contrato dejando el ballet en La Habana y guardándose para sí los 38.500 dólares”.

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El resultado de las maniobras de Hurok fue que el Ballet Russe quedó atrapado en La Habana durante cinco meses. La compañía simplemente no tenía dinero para salir de Cuba. Tuvieron que abandonar el Hotel Presidente y buscar el alojamiento más barato posible. De Basil les permitió a los miembros de la compañía utilizar la música, la coreografía y los accesorios a fin de poder dar unas funciones más o menos improvisadas. Pequeños grupos del ballet ofrecían actuaciones en Matanzas, Cienfuegos y Santiago de Cuba. Se trataba de sobrevivir.

… ¿Y que hubo del Ballet Russe? Le quedaba todavía una década de vida después del episodio de La Habana. El ballet no regresó de Cuba a los Estados Unidos hasta agosto de 1941. Para entonces De Basil había fundado una sociedad con otro empresario, Fortune Gallo, quien pagó los 3.000 dólares necesarios para pasajes de vuelta a Nueva York.

Entre 1942 y 1946 la compañía seguía haciendo giras por América Latina, y en 1947 se fue a Europa. Allí De Basil enfermó, hacia fines de 1948. El Ballet Russe fue tirando hasta la muerte del coronel en julio de 1951. Al año siguiente se disolvió.

MATS LUNDAHL, Author.mats-lundahl

DDC/Mats Lundahl,Estocolmo/Excerpt/
InternetPhotos/www.thecubanhistory.com
When the famous BALLET RUSSE became trapped in Cuba. History.
The Cuban History, Hollywood.
Arnoldo Varona, Editor.

Reparando la vieja Habana
FOTO por Héctor Deville y Lozano

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When the famous BALLET RUSSE became trapped in Cuba . History .

In March 1941 the renowned Ballet de Monte Carlo Colonel Wassily de Basil was caught in Havana in circumstances somewhat rare . The real name was Colonel Vassily Grigorievitch Vosresensky . He had reached the rank of captain and then colonel of the Russian army in World War II. His biography can be found in the volume of Katherine Sorley Walker De Basil’s Ballets Russes (Hutchinson , London , 1982).

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The ballet, still known by that time under the name Ballets Russes original , stars as Tamara had Toumanova , Irina Baronova , Tatiana Riabouchinska , Nina Verchinina , Alexandra Danilova and Sergei Grigoriev , and choreographers such as George Balanchine, Bronislava Nijinska , Michel Fokine , Serge Lifar and David Lichine .

“No other ballet antesw had received much praise internationally as the Ballets Russes de Monte Carlo directed by Basil ” writes Vicente García- Márquez Ballets Russes in The : Colonel Basil’s Ballets Russes de Monte Carlo 1932-1952 (Alfred A. Knopf , New York, 1990) . “When this dance company was on the cusp , the international elite adored because she meant to concentrate cosmopolitanism and sophistication [ … ] . At a time carrying the stigma of depression, mental collapse , civil war , Nazism , fascism and anarchy seasons glamor of the Ballets Russes were as opium . ”

The company had been successful in Los Angeles, New York , Montreal and Toronto during the winter and had come to Havana from Mexico . He had a contract for seven performances in five days beginning on March 20. In early April , the company planned to continue his tour in Panama , Peru , Venezuela , Brazil, Chile and Argentina , organized by Sol Hurok . This Russian -American businessman had been collaborating with de Basil and his Ballets de Monte Carlo different and had a two-year contract with the company director .

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The contract to perform in Havana turned out to be a disaster , like Garcia -Marquez says: ” The company would live in Havana its worst crisis , from which it will never recover … In Mexico the dancers were called , one by one, ‘s office Vova Grigoriev , the company secretary . there they were informed that their salaries would be reduced . Hurok had reduced payroll $ 5,750 weekly usual to a total of $ 3,400 a week. also the template suffered cuts of the 82 members who participated in the tour of the United States and Canada to 64 . During his tour of the U.S. and Canadian fixed dancers had earned a total of $ 180 monthly salary according to AGMA table [ American Guild of musical Artists ] … in Mexico De Basil lowered their wages to an average of $ 108 per month. March 18 dancers delivered to Vova and Alexander Filipov Grigoriev , acting director , a written demanding a monthly salary of $ 140 for South America and $ 180 for Cuba . Otherwise, go on strike in Havana. ”

As reason for the pay cut was alleged that in South America living costs were lower. Basil tried to get back into the fold to the 17 dancers who had signed the letter , but without success. They were forced to make mounts depleted workforce , even in the last show in which Batista himself was present .

Probably was Hurok who triggered the strike in order to eliminate De Basil and to terminate its contract with him. He left the company leaving the superstar Irina Baronova who had signed a personal contract , and then Basil accused of lacking means to pay wages.

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Anyway, the whole company had been shot in Havana and no money. In early May , sent a telegram to Hurok choreographer David Lichine manifesting willing to follow the tour company and strengthen its own stars, if De Basil agreed to put their artists available.

Both De Basil as the star Tatiana Riabouchinska refused to consider these arguments. Then Hurok signed a contract with a competitor company and refused to pay the company of De Basil , not only what he owed for the last four performances in Havana, but the airplane back to the United States. To this, De Basil replied denouncing Hurok in New York , but was rejected because the De Basil found in South America unable to appear in person at the time of starting the views.

Fortune Gallo, who later achieved take ballet of Havana, Hurok believes that a good amount of money earned . According to Katherine Sorley Walker, ” Hurok had hired the Ballet Russe in … [United States ] for twenty weeks, but only used it for seventeen weeks thus saving $ 5,500 for each of the three weeks , or $ 16,500 . According with contractual clause would pay $ 10,000 after twenty weeks Colonel so that he could take the company where he wanted, but did not pay . again, if mr. Hurok used his option in the 1941-42 season , which did, would pay $ 12,000 more to the colonel , but it never happened . Hurok was spared the $ 38,500 to make a new contract with the Colonel and bring the ballet to South America , but after three weeks , terminated the contract leaving the ballet Havana and pocketing $ 38,500 for themselves . ”

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The result of maneuvers Hurok was the Ballet Russe was trapped in Havana for five months. The company simply could not afford to leave Cuba . They had to leave the Hotel President and look for the cheapest possible accommodation. Basil allowed the company members use music , choreography and accessories in order to give more or less impromptu performances . Small groups of ballet performances offered Matanzas, Cienfuegos and Santiago de Cuba . It was survival.

… And there was the Ballet Russe ? We still had a decade of life after the episode of Havana. The ballet did not return from Cuba to the United States until August 1941. By then De Basil had established a partnership with another entrepreneur, Fortune Gallo , who paid $ 3,000 needed for passage back to New York.

Between 1942 and 1946 the company was touring Latin America, and in 1947 went to Europe . De Basil sick there , towards the end of 1948. The Ballet Russe was pulling up to the death of Colonel in July 1951 . The following year was dissolved .

MATS LUNDAHL, Author. mats-lundahl

DDC/Mats Lundahl,Estocolmo/Excerpt/
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Arnoldo Varona, Editor.

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