CHARACTERS IN HAVANA: CHRISTINE JORGENSEN, FIRST TRANSEXUAL..
On December 1, 1952, Christine Jorgensen became the first female transsexual genital surgery performed on the igshospitalet adequacy of Denmark. Jorgensen -born as George William Jorgensen Jr. in the US, according to “The story of my life” article written appeared in February 1953 in the journal The American Weekly. That same day the US Daily News published on its front page article “Former Army soldier becomes blond beauty …
Christine Jorgensen, in his new life, decides to work as an actress in nightclubs and in 1953 is already in Havana, invited by Rodney (Roderic Neyra), choreographer of Cabaret Tropicana, to show their art as distinguished nightclub .. At least That confirms a press release of October 17, 1953, when … “Up to Miami from Havana ..” according to data Corbis Photo / UPI “. Some sources also corroborate his contract at Tropicana …
The Orquesta Aragón, leaving no escape without putting any significant event and make it a cha music, dedicated one that says … “pa’su shotgun’m not going to Denmark, because I change the mark ..”
In 1970 and directed by Irving Rapper’s film “The Christine Jorgensen Story” premieres
We can not forget that in these years and acted on the night of the habanera capital that is considered the most important change artist who had the scene Capital in recent years: Musmé.
It debuted at the cabaret Panchín of Marianao, but was consolidated in the Campoamor theater. By all accounts, it was an ugly Chinese, but came to Las Vegas (cabaret) with his trousers above the waist, as used at the time. When her makeup and dressed as a woman, she was a beautiful china. Raul Cardenas the prominent playwright said that the famous “Chinese” Musmé … “became transvestism in the purest form of art.” July Chang -so called Musmé- received singing lessons with Marian Gonitch. Obviously the Chinese not only engaged in business and vegetables ..
As a final, another fact:
Long before the September 29, 1927, Rita Montaner premiered at the Regina Theatre (Cinema Jigüe) zarzuela “Pretty girl or Havana in 1830,” Cuban composer Ernesto Lecuona and Eliseo Grenet, which represented the character of Joseph Rosario, calesero bold, and interprets the famous later, congo tango “Ay !, Mama Ines”
It is the first record of male impersonation on the island.
MemoriasDeCuba / Derubín Jacomé / InternetPhotos / www.thecubanhistory.com
The Cuban History, Holywood.
Arnoldo Varona, Editor.
PERSONAJES EN LA HABANA: CHRISTINE JORGENSEN, PRIMER TRANSEXUAL.
El 1 de diciembre 1952, Christine Jorgensen se convierte en la primera transexual femenina en realizarse una cirugía de adecuación genital en el igshospitalet de Dinamarca. Jorgensen —nacida como George William Jorgensen Jr. en estados Unidos—, según “The story of my life”, artículo de su autoría aparecido en febrero de 1953 en la revista estadounidense The American Weekly. Ese mismo día el diario estadounidense Daily News publica en su portada el artículo “Ex-soldado del ejército se convierte en belleza rubia…
Christine Jorgensen, en su nueva vida, decide trabajar como actriz en clubes nocturnos y en 1953 ya está en la Habana, invitada por Rodney (Roderico Neyra), coreógrafo del Cabaret Tropicana, a mostrar su arte en tan distinguido centro nocturno.. Al menos eso nos confirma una nota de prensa del 17 de Octubre de 1953, en que …”arriba a Miami, procedente de La Habana.. “según los datos de la foto de Corbis/UPI”. Algunas fuentes también corroboran su contrato en Tropicana…
La Orquesta Aragón, que no dejaba escapar ningún hecho significativo sin ponerle música y hacerlo un chachachá, le dedicó uno que dice …”pa´su escopeta yo no voy a Dinamarca, porque me cambian la marca..”
En 1970 y dirigida por Irving Rapper se estrena el film “ The Christine Jorgensen Story”
No podemos olvidar que ya en estos años actuaba en la noche de la capital habanera el que se considera el transformista más importante que tuvo la escena de la Capital en estos años: Musmé.
1953 Actúa en un cabaret de la Habana Christine Jorgensen…
Debutó en el cabaret Panchín de Marianao, pero se consolidó en el teatro Campoamor. Según se cuenta, era un chino feo, pero llegaba a Las Vegas (cabaret) con su pantalón más arriba de la cintura, como se usaba en la época. Cuando se maquillaba y se vestía de mujer, era una china bellísima. Raúl de Cárdenas el destacado escritor de teatro ha manifestado que la famosa “china” Musmé …”convirtió el trasvestismo en la forma más pura del arte”. Julio Chang —así se llamaba Musmé— recibió clases de canto con Mariana de Gonitch. Evidentemente los chinos no solo se dedicaban a los negocios y las verduras..
Y como cierre, otro dato:
Mucho antes el 29 de septiembre de 1927, Rita Montaner estrenó en el Teatro Regina (Cine Jigüe) la zarzuela “Niña bonita o La Habana en 1830”, de los compositores cubanos Ernesto Lecuona y Eliseo Grenet, donde representaba el personaje de José Rosario, negrito calesero, e interpreta el después famoso, tango congo “¡Ay!, Mamá Inés”
Es el primer registro de transformismo masculino en la isla.
MemoriasDeCuba/Derubin Jacomé/InternetPhotos/www.thecubanhistory.com
The Cuban History, Holywood.
Arnoldo Varona, Editor.