Culture, Science, ArtsARTURO DE CORDOVA, Famous Film Actor. (Cuban Descendant) *** ARTURO DE CORDOVA, Distinguido Actor. (Descendiente Cubano)

ARTURO DE CORDOVA, Distinguido Actor.

Arturo García Rodríguez, mas conocido artisticamente como Arturo de Cordova nació en la ciudad de Mérida, Yucatán, el 7 de mayo de 1907. Sus padres fueron Arturo García Pujol e Isabel Rodríguez Echeverría Muro, ambos cubanos radicados en Mérida. Hasta los siete años radicó en su ciudad natal. Después su familia se lo llevó a Estados Unidos donde estuvo hasta los 12, cuando se trasladaron a Argentina y más tarde lo enviaron sus padres a Suiza a realizar estudios de idiomas.

download

Todo este peregrinar de la familia obedeció al temor y deseo de huir de la vorágine revolucionaria que sacudía al país, en aquellos años. Al terminar sus estudios en Suiza regresó a Argentina en 1928, entrando a trabajar en la United Press en calidad de corresponsal y lo cual en parte explica, en cierta forma, su pronunciación un tanto al estilo argentino. En 1932 buscó emigrar a los Estados Unidos, pero durante el viaje hizo una escala en Mérida para reconocer su ciudad natal, quedándose allí varios meses al ser “hechizado” por una guapa jovencita llamada Enna Arana, con la cual terminó casándose el 23 de agosto de 1933.

Fue su amigo Roberto Cantú Robert quien le sugirió el cambio de nombre de Arturo García Rodríguez, por el de Arturo de Cordova al hacer su debut cinematográfico, ya que el García sonaba a demasiado común y el de Cordova, le daba empaque de porte aristocrático y abolengo y hace referencia a la ciudad de Córdoba (Argentina) donde vivió en su niñez.

Arturo_de_Córdova_in_For_Whom_the_Bell_Tolls_trailer

Su Carrera artistica.

Inició su carrera cinematográfica en la película “Celos” (1935), dirigida por el inmigrante ruso Arcady Boytler compartiendo cartel con el afamado actor Fernando Soler. Después intervino en el film “Cielito Lindo” (1936), que sería la única en toda su carrera donde interpretaría a un charro e incluso llegó a cantar, lo cual no resultó atinado ya que ni el canto ni el baile fueron sus destrezas. Es en la película “Ave Sin Rumbo” (1937) protagonizada junto a la estrella Andrea Palma, donde Arturo de Córdova comienza a delinear su personaje clásico de galán atormentado que interpretaría en títulos como: “Ave Sin Rumbo” (1937); “El Conde de Montecristo” (1941); “Crepúsculo” (1944); “Que Dios se lo Pague” (1948); “La Selva de Fuego” (1945); “La Diosa Arrodillada” (1947); “El Hombre sin Rostro” (1950); “Paraíso Robado” (1951); “Cuando Levanta la Niebla” (1952); “El” (1952); “La Entrega” (1954); “Feliz Año, Amor Mío” (1955); “Miércoles de Ceniza” (1958) por mencionar solo algunas.

download (1)

En su extensa carrera no se encasilló en el papel de galán trágico sino que supo explotar su faceta cómica haciendo películas tan divertidas como: “Cinco minutos de Amor” (1941), “Cinco Rostros de Mujer” (1946) ; “Su Última Aventura” (1946); “Mi Esposa y la Otra” (1951); “Las Tres Perfectas Casadas” (1952); “A Media Luz los Tres” (1957); “Mi Esposa Me Comprende” (1957); “La Cigüeña Dijo Sí” (1958); “Mis Padres se Divorcian” (1957); “Ama a tu prójimo” (1958); “El Gangster” (1965) y “¿Que haremos con papá?” (1965) sin olvidar la obra cumbre del humor negro mexicano en “El Esqueleto de la Señora Morales” (1959) dirigida por Rogelio A. González con el extraordinario guión de Luis Alcoriza, la cual es considerarla la mejor de todas las películas del actor.

Un apartado especial merece la relación cinematográfica y luego sentimental que mantuvo con la actriz argentina Marga López, siendo una de las parejas más populares del cine mexicano. Se unieron sentimentalmente a mediados de los años sesenta (1964) ya que él se había separado de su esposa Enna Arana (quien no le otorgó el divorcio), y desde entonces compartió con ella hasta los últimos momentos de su vida.

En 1948 filmó con Marga López “Medianoche” siendo la primera de las quince cintas en las que trabajaron juntos, como ser las comedias: “Mi Esposa y la Otra” (1951), “¿Que Haremos con Papá?” (1965) y “Mi Esposa Me Comprende” (1957), los melodramas: “La Entrega” (1954), “Amor en Cuatro Tiempos” (1954), “Feliz Año, Amor Mío” (1955), “La Ciudad de los Niños” (1956), “El Amor no es Pecado” (1964); “El Pecador” (1964), “Cuando Acaba la Noche” (1964) “Juventud Sin Ley” (1965), “Los Perversos” (1965), “La Agonía de Ser Madre” (1969) y en su última aparición en la pantalla grande, en un pequeño papel, al lado del gran cómico Mario Moreno “Cantinflas” en “El Profe” (1970) ya que unía a ambos actores una gran amistad, incluso Mario Moreno fue a visitarlo cuando estuvo internado ya en grave estado.

hqdefault

Hizo suya la frase “Eso no tiene la menor importancia” que citó en varias de sus películas. Sobre esta popular frase declaró un día: “Fue Miguelito Alemán quien durante el rodaje de “Cuando Levanta la Niebla” advirtió la asiduidad con que yo usaba esa frase. El es terriblemente observador y empezó a difundirla, repitiéndola constantemente entre los compañeros y técnicos de la filmación. Confieso que yo soy el primer sorprendido de constatar la popularidad que ha cobrado esa frase, que todo el mundo liga involuntariamente conmigo y que conoce y repite. Pero en realidad NO TIENE LA MENOR IMPORTANCIA…”.

En 1967 sufrió una embolia cerebral que lo dejó con una parálisis del lado izquierdo de su cuerpo. Falleció el 3 de noviembre de 1973, en la ciudad de México a causa de un ACV (accidente cerebro vascular).

Filmografía.

México
Sus Últimas actuaciones.
De un Total de 80 en Mexico.

https://youtu.be/apZK2ug1yns

1964 – La recta final/El último empujón (narrador)
1964 – El gángster
1964 – El pecador
1964 – El amor no es pecado/El cielo de los pobres
1964 – Cuando acaba la noche/Mientras Puerto Rico duerme (México, Puerto Rico)
1965 – ¿Qué haremos con papá?
1965 – Los perversos/A go gó
1965 – Juventud sin ley/Rebeldes a go gó
1965 – Despedida de soltera (narrador)
1966 – Matar es fácil
1969 – La agonía de ser madre
1970 – El profe

Documentales
1940 – Recordar es vivir
1955 – El charro inmortal
1963 – Así era Pedro Infante (narrador)
1976 – México de mis amores

Hollywood
1939 – Miracle on Main Street/El Milagro de la Calle Mayor (EUA)
1943 – Incendiary blonde/La rubia incendiaria (EUA)
1943 – For whom the bells tolls /¿Por quién doblan las campanas? (EUA)
1943 – Hostages/Rehenes (EUA)
1944 – Frenchman´s Creek/La galeta del francés/El pirata y la dama (EUA)
1944 – A medal for Benny/Donde nacen los héroes/Donde nacen los pobres (EUA)
1945 – Masquerade in México/La condesa de Costa Mora (EUA)
1947 – Adventures of Casanova/Casanova aventurero/Las aventuras del Capitán Casnova (EUA)
1947 – New Orleans/Nueva Orleans (EUA)

Argentina
1947 – Dios se lo pague
1948 – Pasaporte a río
1949 – Yo no elegí mi vida
1949 – Fascinación
1950 – Nacha Regules
1950 – Fuego sagrado

Venezuela
1949 – Barrio de perdición/La balandra Isabel llegó esta tarde (Venezuela, Argentina)
Brasil
1954 – Mãos Sangrentas‎ /Assassinos/Manos sangrientas/Con las manos sangrientas (Brasil, Argentina)
1955 – Si leyeras mi carta/Leonora de los siete mares (Brasil, Argentina)

España
1956 – La herida luminosa (España, México)
1959 – El amante asesino/Hay alguien detrás de la puerta (España)
1959 – El amor que yo te di (España)
1961 – El amor de los amores (España)
1962 – ¿Qué hace su mujer mientras usted trabaja?/Cena de matrimonios (España).

Agencies/Excerpts/Wiki/InternetPhotos/youtube/thecubanhistory.com
The Cuban History, Hollywood.
Arnoldo Varona, Editor.

CUBA PHOTOS.
Cuba-muestra-paisajes-muy-atractivos-1024x576-13

ARTURO DE CORDOVA, Famous Film Actor.

Arturo García Rodríguez, better known artistically as Arturo de Cordova was born in Merida, Yucatan, on May 7, 1907. His parents were Arturo García Pujol and Isabel Rodríguez Echeverría Muro, both Cubans living in Merida. Even seven years he settled in his native city. After his family took him to America where he stayed until 12, when they moved to Argentina and later his parents sent him to Switzerland to study for languages.

download

The whole family pilgrimage due to fear and desire to escape the revolutionary turmoil that shook the country in those years. After finishing his studies in Switzerland he returned to Argentina in 1928, coming to work in the United Press as a correspondent and which partly explains somehow it somewhat Argentinean style. In 1932 he sought to emigrate to the United States, but during the trip made a stop in Mérida to recognize his hometown, staying there for several months to be “haunted” by a pretty young girl named Enna Arana, with whom he eventually married on August 23 1933.

It was his friend Roberto Cantú Robert who suggested renaming of Arturo García Rodríguez, by Arturo de Cordova by making her film debut as the García sounded too common and Cordova, gave aristocratic and packaging ancestry and refers to the city of Córdoba (Argentina) where he lived as a child.

Arturo_de_Córdova_in_For_Whom_the_Bell_Tolls_trailer

His artistic career.

He began his film career in the film “Jealousy” (1935), directed by Russian immigrant Arcady Boytler sharing the stage with famed actor Fernando Soler. After intervened in the film “Cielito Lindo” (1936), which would be the only one in his career where interpret a charro and even got to sing, which was not wise since neither the song nor were his dancing skills. It is in the movie “Ave Sin Rumbo” (1937) starring alongside Star Andrea Palma, where Arturo de Cordova begins to outline his classic character tormented lover who would play in titles like “Ave Sin Rumbo” (1937); “The Count of Monte Cristo” (1941); “Twilight” (1944); “May God pay” (1948); “La Selva Fire” (1945); “The Kneeling Goddess” (1947); “The Man Without a Face” (1950); “Stolen Paradise” (1951); “When Lift the Fog” (1952); “The” (1952); “The Delivery” (1954); “Happy New Year, My Love” (1955); “Ash Wednesday” (1958) to name a few.

download (1)

In his long career will not be typecast in the role of tragic gallant but would exploit its comic side doing so funny movies like “Five Minutes of Love” (1941), “Five Faces of Woman” (1946); “The Last Adventure” (1946); “My Wife and the Other” (1951); “The Perfect Three Wives” (1952); “A Media Luz Three” (1957); “My Wife Understands Me” (1957); “The Stork Said Yes” (1958); “My parents are divorced” (1957); “Love your neighbor” (1958); “The Gangster” (1965) and “What do we do with Dad?” (1965) without forgetting the masterpiece of Mexican black humor in “The Skeleton of Mrs. Morales” (1959) directed by Rogelio A. González with extraordinary script Luis Alcoriza, which is considered the best of all films the actor.

A special section deserves film and then romantic relationship he had with actress Marga López Argentina, one of the most popular Mexican film couples. They joined romantically mid-sixties (1964) because he had separated from his wife Enna Arana (who would not grant a divorce), and since then shared with her until the last moments of his life.

In 1948 he filmed with Marga López “Midnight” being the first of fifteen films in which they worked together, such as comedies: “My Wife and the Other” (1951), “What shall we do with Dad” (1965) and “My Wife Understands Me” (1957), melodrama, “The Delivery” (1954), “Love in Four Times” (1954), “Happy New Year, My Love” (1955), “The City of Children” ( 1956), “Love is not Sin” (1964); “The Sinner” (1964), “When Ends the Night” (1964) “Youth Without Law” (1965), “The Wicked” (1965), “The Agony of Being a Mother” (1969) and in his last appearance in the big screen in a small role, alongside the great comedian Mario Moreno “Cantinflas” in “El Profe” (1970) as both actors joined a great friendship, even Mario Moreno went to visit him when he was already in serious condition .

It endorsed the phrase “That is of no importance” quoted in several of his films. About this popular phrase said one day: “It was Miguelito German who during the filming of” When the Fog Lifts “warned the assiduity with which I used that phrase. He is terribly observant and started spreading it constantly repeating it among colleagues and technicians filming. I confess that I am as surprised to note the popularity that has taken the phrase, everyone involuntarily league with me and who knows and repeat. But actually NOT HAVE THE MINOR …. ”

In 1967 he suffered a stroke that left him paralyzed on the left side of his body. He died on November 3, 1973, in Mexico City because of a stroke (stroke).

Read (above) his long career and title of his films in different countries.

Agencies/Excerpts/Wiki/InternetPhotos/youtube/thecubanhistory.com
The Cuban History, Hollywood.
Arnoldo Varona, Editor.

TheCubanHistory.com Comments

comments