JUANA BACALLAO, “Cuba’s Cabarets Goddess”. *** Juana Bacallao, “La Diosa de los Cabarets” en Cuba.

JUANA BACALLAO, “GODDESS OF CABARETS” IN CUBA .

ep006327_1

Her name is not really Juana Bacallao. She can not sing or dance, tune and you forget the lyrics or the confused and reinvented. She taught herself to play the piano and the drums. It is an old maid who gets on the stage and do anything. For this reason, now at age 95, newly married and full of hope, it is the last living goddess of Cuban cabarets lifetime and a legend of popular music of the Caribbean.

She was born in the neighborhood of Key West, in the area of ​​Centro Habana, in a poor family and named it Neris Amelia Martinez Salazar, but the composer Obdulio Morales heard her sing one day at the house where she worked as a maid and invited to debut in a show called a guaracha “I am Juana Bacallao” written for a voice like hers. With that song was rebaptized and lacked other: Juana la Cubana.

In the 50s she made her career in the clubs of second, third and fourth category of the Cuban capital, and quarrelsome select audience that definitely marked his style on stage. Although it was many banned years on television during the dictatorship of Fulgencio Batista and Fidel Castro, gradually he became the most important music programs and the track Tropicana, where he shared activities with Nat King Cole, Snowball, Lucho Gatica, Cantinflas and Chano Pozo and other artists of those worlds.

download

She has also worked in Mexico, Spain, Venezuela, United States and Dominican Republic.

It is famous for its eagerness to dress smartly and says his outfit have always designed the jealous husbands love their officers. It also boasts of being a cultured artist and speaks perfect Spanish.

In that sense his only encounter with Fidel Castro emerges. It is said that it was an official visit to Cuba the great Mexican singer Tona La Negra and asked to act with Juana Bacallao. They told him the Cuban and presented in the theater where Castro was in the front row.

images (1) SHE GOT MARRIED.

The artist arrived late and, therefore, did wait a half hour to the leader, a foreign guest and the public. Juana Bacallao got settled into the microphone and then President of the country said directly: “Excuse my tardiness, but I’m a little nervous because it is the first time I act for you and your henchmen”.

That moment is considered the first direct criticism, though unconscious, the chief artist of the regime. Juana Bacallao with stories of innocent irreverence is, however, on stage and in the streets, a remote memory of freedom.

DDC / Raul Rivero, Spain / InternetPhotos / youtube / thecubanhistory.com
The Cuban History, Hollywood.
Arnoldo Varona, Editor.

CUBA PHOTOS. Calle de La Habana Vieja.
11059911_10153342888206083_612493838273538943_n

JUANA BACALLAO, “LA DIOSA DE LOS CABARETS” EN CUBA.

No se llama de verdad Juana Bacallao. No sabe cantar ni bailar, desafina y se le olvidan las letras de las canciones o las confunde y las reinventa. Aprendió sola a tocar el piano y las tumbadoras. Es una antigua empleada doméstica que se sube a los escenarios y hace cualquier cosa. Por eso mismo, ahora a los 95 años, recién casada y llena de ilusión, es la última diosa viva de los cabarés cubanos de toda la vida y una leyenda de la música popular del Caribe.

ep006327_1

Nació en el barrio de Cayo Hueso, en la zona de Centro Habana, en un familia pobre y la bautizaron como Neris Amelia Martínez Salazar, pero el compositor Obdulio Morales la escuchó cantar un día en la casa donde trabajaba como criada y la convidó a que estrenára en un espectáculo una guaracha llamada “Yo soy Juana Bacallao”, escrita para una voz como la de ella. Con esa canción se volvió a bautizar y le faltaba otro: Juana la Cubana.

En los años 50 hizo su carrera en los clubes de segunda, tercera y cuarta categoría de la capital cubana, con ese público selecto y pendenciero que marcó definitivamente su estilo en escena. Aunque estuvo muchos años prohibida en la televisión durante las dictaduras de Fulgencio Batista y de Fidel Castro, poco a poco llegó a los programas musicales más importantes y a la pista de Tropicana, donde compartió actuaciones con Nat King Cole, Bola de Nieve, Lucho Gatica, Cantinflas y Chano Pozo y otros artistas de aquellos mundos.

images (1) CONTRAJO MATRIMONIO.

Ha trabajado, además, en México, España, Venezuela, Estados Unidos y República Dominicana.

Es famosa por su afán de vestir con elegancia y se dice que su atuendo lo han diseñado siempre las envidiosas amantes de su maridos oficiales. También se vanagloria de ser una artista culta y que domina a la perfección el idioma español.

En ese sentido se perfila su único encuentro con Fidel Castro. Se dice que estaba de visita oficial en Cuba la gran cantante mexicana Toña La Negra y pidió actuar junto a Juana Bacallao. Le avisaron a la cubana y se presentó en el teatro donde estaba Castro en primera fila.

La artista llegó tarde y, por lo tanto, hizo esperar una media hora al dirigente, a la invitada extranjera y al público. Juana Bacallao llegó resuelta al micrófono y le dijo directamente al entonces presidente del país: “Disculpe mi tardanza, pero estoy un poco nerviosa porque es la primera vez que actúo para usted y sus secuaces”.

download

Ese momento se considera la primera crítica directa, aunque inconsciente, de un artista al jefe del régimen. Juana Bacallao con sus historias de irreverencias inocentes es, de todas formas, en los escenarios y en las calles, un recuerdo remoto de la libertad.

DDC/Raúl Rivero, Spain/InternetPhotos/youtube/thecubanhistory.com
The Cuban History, Hollywood.
Arnoldo Varona, Editor.

TheCubanHistory.com Comments

comments