CUBAN MUSIC: THE COUNTRY IS WAITING .
In Cuba music stores sell only local products of the four labels that exist and which, incidentally, they are from the government: EGREM, Hummingbird, Bis Music and Atala. For now transnational companies do not enter or to sell discs Mexican artists, but with Sony Music recently a contract for the situation to be reversed was signed.
Although Cantoral Zucchi, director of the SACM, did not specify the numbers would be used for collections of Mexican music in Cuba, he said that the work at home is important worldwide. “With the technology, now we do not have people there and we know perfectly what runs on Cuba as they will know what is done here. You set the rules. ”
Omara Portuondo, one of the most representative has been internationalized with Buena Vista Social Club, thinks many of the culture that emanates Mexico comes with mariachi and personalities as Armando Manzanero, will be presented the following year in the island after waiting decades.
“Among the many artists who have recognized in Mexico we had to Maria Felix and still occasionally come to Cuba some of you and we are pleased to have this meeting with Mexico.”
Julieta Venegas also analyzes the music scene in a country that has gripped love and abroad characterized by their isolation. “The last time I made friends with whom I have affection, amazing musicians I’ve discovered there and if you have the opportunity to go how are you going to know? Father is this openness in every way, both the creativity and the people who make the artistic side and for them to have a choice if they want to be connected or not, “said the singer of” Slow “.
The same opinion is the one with the leader of the Blue Angels, who hopes sounding freely on Cuban radio.
Agencies / Universal / InternetPhotos / TheCubanHistory.com
The Cuban History, Hollywood.
Arnoldo Varona, Editor.
CUBA MUSICAL: EL PAIS ESTA ESPERANDO.
En Cuba las tiendas musicales venden solamente productos locales de las cuatro discográficas que existen y que, por cierto, son por parte del gobierno: Egrem, Colibrí, Bis Music y Atala. Por lo pronto las compañías trasnacionales no entran ni para vender los discos de los artistas mexicanos, aunque con Sony Music recientemente se firmó un contrato para que la situación se revierta.
Aunque Cantoral Zucchi, director de la SACM, no precisó las cifras que se destinaría por las recaudaciones de la música mexicana en Cuba, aseguró que el trabajo en el país es importante en todo el mundo. “Con la tecnología, ahora no debemos tener gente allá y sabemos perfectamente lo que se ejecuta en Cuba como ellos sabrán lo que se ejecuta aquí. Es establecer las reglas”.
Omara Portuondo, una de las figuras más representativas que se ha internacionalizado con su Buena Vista Social Club, piensa que mucha de la cultura que emana México llega con el mariachi y personalidades como Armando Manzanero, que se presentará el siguiente año en la isla después de décadas de espera.
“Entre tantos artistas que hemos reconocido en México hemos tenido a María Félix y aún de vez en cuando llegan a Cuba algunos de ustedes y nos da mucho gusto poder tener ese encuentro con México”.
Julieta Venegas también analiza la escena musical de un país al que le ha agarrado cariño y que se caracteriza al exterior por su aislamiento. “La última vez que fui hice amigos a quienes les tengo cariño, músicos increíbles que he descubierto de allá y si no tienes la oportunidad de salir ¿cómo los vas a conocer? Está padre esa apertura en todos los sentidos, tanto para la creatividad y la gente que hace el lado artístico y para que ellos tengan la posibilidad de elegir si quieren estar conectados o no”, dijo la intérprete de “Lento”.
La misma opinión es la que tiene el líder de Los Ángeles Azules, quien espera sonar libremente en la radio cubana.
Agencies/El Universal/InternetPhotos/TheCubanHistory.com
The Cuban History, Hollywood.
Arnoldo Varona, Editor.