– “OR CUBA OPENS UP to All Cubans…or Everything is a MakeUp”: Carlos Boix. *** “O CUBA SE ABRE a los Cubanos.. o Todo es un Maquillaje: Carlos Boix.

“OR CUBA OPENS UP TO THE ALL THE CUBANS..OR EVERYTHING IS A MAKEUP: CARLOS BOIX”.

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The new relationship with the U.S. is “a makeover of the Cuban system”, denounces the painter Carlos Boix.

The opening of Cuba will not be made until there is no amnesty for political prisoners, Cubans can exit and enter freely on the island and freedom of expression or free enterprise creation, believed the habanero painter Carlos Boix.

“One of the first things you have to do the system is open to Cubans and also have different parties of the opposition in the country… otherwise all is a makeup”, the artist told Efe in an interview in Geneva.

The artist will inaugurate on May 18 in the Swiss city an exhibition in which it avails of iconic figures such as Che Guevara and Mickey Mouse to ironize about this new “today Cuban-American, which is nothing more than a makeover of the Cuban system”, said.

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For its new exhibition it uses iconic figures like Che Guevara to ironize about this new “current Cuban-American, which is nothing more than a makeover of the Cuban system”.

According to Boix, “will cost many generations to restore the freedoms in the country.” Not will it end or with the death of Fidel and the Raul… but everything can happen, and would be good time to system fall into account and were themselves the first to move towards the transition’.

The Cuban artist, pupil of his compatriot René Portocarrero and related the surreal world, left the island – married to a diplomat – after experiencing the censorship of a regime that “does not have any respect for the creators”.

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“The culture, music, literature… everything had a varnish with much smell of socialist realism, to give the impression that the artists could do everything”, he said.

According to Boix, “will cost many generations to restore the freedoms in the country.” Not will it end or with the death of Fidel and the Raul”.

For Boix “everything in Cuba is political, to eat a piece of bread” and that’s why he espouses that the current argument that Cubans leave the island by economic problems is false, “they are always political problems”.

“My painting has always been ironic against the system, for its intolerance toward the intelligentsia, to freedom and at the same time towards the Cuban people”, explained the artist, now based in Geneva, after having resided in Madrid, Tunisia and Stockholm.

Agencies / 14ymedio, Havana/Internet Photos/Excerpts/TheCubanHistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.
Arnold Varona, Editor.

CUBA PHOTOS.

CUBA PHOTOS.

“O CUBA SE ABRE A LOS CUBANOS.. O TODO ES UN MAQUILLAJE”.

La nueva relación con EE UU es “un maquillaje del sistema cubano”, denuncia el pintor Carlos Boix.

La apertura de Cuba no se concretará hasta que no haya amnistía para los presos políticos, los cubanos puedan salir y entrar libremente de la Isla y haya libertad de expresión o libre creación de empresas, según cree el pintor habanero Carlos Boix.

“Una de las primeras cosas que tiene que hacer el sistema es abrirse a los cubanos y también haber diferentes partidos de la oposición en el país… de lo contrario todo es un maquillaje”, dijo el artista a Efe en una entrevista en Ginebra.

El artista inaugurará el próximo 18 de mayo en la ciudad helvética una exposición en la que se sirve de figuras icónicas como el Che Guevara y Mickey Mouse para ironizar sobre esta nueva “actualidad cubano-americana, que no es nada más que un maquillaje del sistema cubano”, sostuvo.

Para su nueva exposición se sirve de figuras icónicas como el Che Guevara para ironizar sobre esta nueva “actualidad cubano-americana, que no es nada más que un maquillaje del sistema cubano”.

A juicio de Boix, “va a costar muchas generaciones restablecer las libertades en el país. No se acabará ni con la muerte de Fidel y con la de Raúl… pero todo puede pasar, y sería de buena hora que el sistema cayese en la cuenta y fueran ellos mismos los primeros en avanzar hacia la transición”.

El artista cubano, alumno de su compatriota René Portocarrero y relacionado con el mundo surrealista, salió de la isla -casado con una diplomática- tras experimentar la censura de un régimen que “no tiene ningún respeto hacia los creadores”.

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“La cultura, la música, la literatura… todo tenía un barniz con mucho olor a realismo socialista, para dar la impresión de que los artistas podían hacer de todo”, dijo.

A juicio de Boix, “va a costar muchas generaciones restablecer las libertades en el país. No se acabará ni con la muerte de Fidel y con la de Raúl”.

Para Boix “todo en Cuba es política, hasta comerse un pedazo de pan” y es por eso por lo que defiende que el argumento actual de que los cubanos se marchan de la Isla por problemas económicos es falso, “siempre son problemas políticos”.

“Mi pintura siempre ha sido irónica contra el sistema, por su intolerancia hacia la intelectualidad, a la libertad y al mismo tiempo hacia el pueblo cubano”, explicó el artista, ahora afincado en Ginebra, tras haber residido en Madrid, Túnez y Estocolmo.

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THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.
Arnoldo Varona, Editor.

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