A phrase of singular significance and popular roots.
Cuba was one of the first colonies where African slaves arrived to use them as a labor force of repletion for the early extinction of the indigenous population at the hands of the Spanish colonizers.
From the end of the sixteenth century until the beginning of the seventeenth century, it is considered the stage of introduction of blacks from Africa in Cuba, since in 1517, King Carlos I of Spain signed the permit authorizing the cruel process.
To the rising country came Mandingas, Yolofes, Fulaces; Gangaes, Longobáes, Maní, Quisí, Minas, Lucumíes and Suamos, as well as Bibí, Brícamos, Motembos, Musundis, Mombasas, Sacuaes, Congos and Carabali, among other African ethnic groups.
The contribution of these nations and tribes in the formation of our people and their culture is decisive, starting from the mixture of these men and women with the trunk created by Iberians, Castilians, Andalusians, Galicians, Catalans and Basques.
These in turn were united with Taino and Cyboney, original inhabitants of the greater island of the Antilles and later with Yucatecos, Chinese and many other emigrants, and thus arose the popular unit to forge a new nation.
In Cuba it is said to the one who tries to hide his descendants “here the one that does not have of congo, has of carabalí”, in a well justified expression if we take into account the African roots of the current Cuban nationality.
The congos were strong, very corpulent, benbones and of pure pass, while the carabalíes that arrived of more to the south almost glued to where today is South Africa, had fine factions, of slender bodies and of elegant and haughty walk.
Both peoples achieved almost absolute dominance in the country and the phrase in question, deeply rooted popular, means that everyone in Cuba or almost all have something black in their families, or Congo or Carabali.
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EXPRESIONES POPULARES: “EL QUE NO TIENE DE CONGO TIENE DE CARABALÍ”.
Una frase de singular significación y arraigo popular.
Cuba fue una de las primeras colonias a donde llegaron los esclavos africanos, para utilizarlos como fuerza de trabajo de replazo por la temprana extinción de la población indígena a manos de los colonizadores españoles.
Desde finales del siglo XVI hasta principios del XVII, se considera la etapa de introducción de negros procedentes de África en Cuba, desde que en 1517, el rey Carlos I de España, firma el permiso que autoriza el cruel proceso.
Al naciente país vinieron Mandingas, Yolofes, Fulaces; Gangaes, Longobáes, Maní, Quisí, Minas, Lucumíes y Suamos, así como Bibí, Brícamos, Motembos, Musundis, Mombasas, Sacuaes, Congos y Carabalíes, entre otras etnias africanas.
La contribución de esas naciones y tribus en la formación de nuestro pueblo y de su cultura es decisiva, a partir de la mezcla de esos hombres y mujeres con el tronco creado por ibéricos, castellanos, andaluces, gallegos, catalanes y vascos.
Estos a su vez se juntaron con taínos y ciboneyes, originales habitantes de la mayor isla de las Antillas y después con yucatecos, chinos y otros muchos emigrantes, y así surgió la unidad popular para forjar una nueva nación.
En Cuba se dice al que trata de ocultar sus descendencia “aquí el que no tiene de congo, tiene de carabalí”, en una expresión bien justificada si tenemos en cuenta las raíces africanas de la actual nacionalidad cubana.
Los congos eran fuertes, muy corpulentos, benbones y de pura pasa, mientras los carabalíes que llegaron de más al sur casi pegados a donde hoy es Sudáfrica, tenia finas facciones, de cuerpos esbeltos y de andar elegante y altanero.
Ambos pueblos alcanzaron predominio casi absoluto en el país y la frase en cuestión, de profundo arraigo popular, quiere decir que todos en Cuba o casi todos tienen algo de negro en sus familias, o bien de Congo o de Carabalí.
Agencies/Arrajatabla/Alberto Denis/Internet Photos/YouTube/ Arnoldo Varona/ TheCubanHistory.com
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