SANTA BÁRBARA AND SHANGÓ: ONE OF THE MOST POPULAR CUBAN WORSHIPS .
The first black Africans brought to Cuba worshiped Shangó, considered an emperor of infinite power and owner of the oracle, but unable to pay tribute to him openly, had to identify it with Santa Barbara, a virgin in whom the members of the catholic religion believed in the country. For the santeros Santa Barbara is Shango.
Santa Barbara, a third-century Christian virgin and martyr, is on the official list of martyrology of the Catholic Church.
For Catholics Santa Barbara was born in the 3rd century, in Asiatic Turkey, with limits in the Black Sea and at the age of nine years was locked in a tower by his father, who wanted to protect it from the sight of men and Christianity, But the girl with great intelligence was aware of the falsities of pagan doctrine.
She succeeded in surrendering herself to the Christian faith and God made her holy, and then her father enraged and afraid of losing his material goods and privileges granted by Cesar, ordered her to be imprisoned and punished cruelly, and then he beheaded her, But that day lightning also ended with his life.
The fact is that during the colonial period the black population of the island was superior to the white one and the homenaje gained more significance, among them, to the detriment of the catholicism, but at the moment some maintains the rite to the Christian deity and others they fall Before the exalted and gallant figure of Shangó.
Santa Barbara appears represented by a sword, with a cloth of red color knotted to the neck and also owns the ray and the thunder, and to it the prayers of the faithful rise before the inclemencies of the time and with equal attributes is recognized to Shangó, A god arrived from West Africa from the slave hand
The feasts of Santa Barbara Blessed and the Guanemere to Shango begin on the night of December 3 and extend throughout the following day, to the rhythm of the drums, around an altar adorned with dark red cloths, flowers, candles and Corn meal dishes, coconut candy, ripe and green bananas and goodies.
Food is sampled by the guests and a part is reserved for the deity, while the sound of the drums prints a solemn touch to the ceremony that begins with a song dedicated to Elegba, cataloged as lord of the roads and the only one that can open them or Close them as you see fit.
The ritual to Santa Barbara concludes with the entrance of Shangó, machete in hand, moving from one side to another of the enclosure, with exorbitant eyes and clenched teeth, as if to impress more hardness to his face, and when the drum stops stop The prayer is raised by Olofi, by Olodunmare, health and luck.
SANTA BÁRBARA Y SHANGÓ: UNA DE LAS MÁS POPULARES ADORACIONES CUBANAS.
Los primeros negros africanos traídos a Cuba adoraban a Shangó, considerado un emperador de infinito poder y dueño del oráculo, pero imposibilitados de rendirle tributo abiertamente, tuvieron que identificarlo con Santa Bárbara, una virgen en la que creían los miembros de la religión católica en el país. Para los santeros Santa Bárbara es Shangó.
Santa Bárbara, una virgen y mártir cristiana del siglo III, forma parte de la lista oficial del martirologio de la Iglesia Católica.
Para los católicos Santa Bárbara nació en el siglo III, en la Turquía asiática, con límites en el Mar Negro y a la edad de nueve años fue encerrada en una torre por su padre, quien quería protegerla de la vista de los hombres y del cristianismo, pero la joven dotada de gran inteligencia se percató de la falsedades de la doctrina pagana.
Ella logró entregarse a la fe cristiana y Dios la hizo santa, y entonces su progenitor enfurecido y temeroso de perder sus bienes materiales y privilegios otorgados por el Cesar, ordenó que la encarcelaran y la castigaran de forma cruel, y después el mismo la decapitó, pero ese día un rayo terminó también con su vida.
El hecho es que durante la etapa colonial la población negra de la isla era superior a la blanca y el homenaje cobró mayor significación, entre ellos, en detrimento del catolicismo, pero en la actualidad unos mantiene el rito a la deidad cristiana y otros se postran ante la excelsa y gallarda figura del Shangó.
Santa Bárbara aparece representa por una espada, con un paño de color rojo anudado al cuello y asimismo es poseedora del rayo y el trueno, y a ella se elevan las plegarias de los fieles ante las inclemencias del tiempo y con iguales atributos se reconoce a Shangó, un dios llegado desde África Occidental de la mano esclava.
Las fiestas de Santa Bárbara Bendita y el guemilere a Shangó, comienzan la noche del tres de diciembre y se extienden durante todo el día siguiente, al ritmo de los tambores, alrededor de un altar adornado con telas de color rojo oscuro, flores, velas y platos de harina de maíz, dulce de coco, plátanos maduros y verdes y golosinas.
Los alimentos son degustados por los presentes y una parte es reservada a la deidad, mientras el sonido de los tambores imprime un toque solemne a la ceremia que comienza con un canto dedicado a Elegba, catalogado como señor de los caminos y único que puede abrirlos o cerrarlos, según estime conveniente.
El ritual a Santa Bárbara, concluye con la entrada de Shangó, machete en mano , moviendose de un lado a otro del recinto, con ojos desorbitados y dientos apretados, como para imprimir mayor dureza a su rostro, y cuando dejan de sonar los de tambor se eleva la plegaria por Olofi, por Olodunmare, salud y suerte.
Agencies/Arrajatabla/Alberto Denis/Extractos/Internet Photos/ Arnoldo Varona/ TheCubanHistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.