TURNS 88 YEARS OLD THE FILM “THE VIRGIN OF CHARITY”, FOUNDATIONAL WORK OF NATIONAL CULTURE.
I have always thought that La Virgen de la Caridad (1930) by Ramón Peón is much more important in the history of national culture than some historians and Cuban critics admit. Because the ICAIC, founded in 1959, decided to annul the previous audiovisual legacy, and the forgetfulness grew with the years.
Even the French historian Georges Sadoul, who visited Cuba in the early sixties, could not bring order to the forgetful chaos, and appreciated in the film almost invisible values for those who governed the destinies of Cuban cinema. In his History of World Cinema, Sadoul concluded that La virgen de la Caridad is “a film that despite the ingenuity of his script was remarkable in its staging, its actors, its well-placed national types”.
The most important film critic of the time, José Manuel Valdés Rodríguez wrote in El Mundo on September 7, 1930, that the film “is the first cinematographic attempt truly accomplished in our country with money, directors, artists, photographer and Cuban personnel”.
Two days before the previous note appeared, on September 5, 1930, in the Cuban newspaper El País, the chronicler Ramón Becali wrote that the plot of La Virgen de la Caridad “takes place in the favorable environment of our fields, between those simple people who still keep the faith and the sacred love for the Virgin whom they venerate. It is a typically Cuban romance, of peasant customs, in which there is no lack of the gallant lover and the naïve guajirita, as well as the villain who puts the evil and hatred of contribution “.
Over time, and already at the height of the nineties and later, the film has enjoyed a more serene, but still insufficient for a truly founding film regarding the audiovisual reflection of the image of Cuba, and compendium of icons concomitant to the national idiosyncrasy.
The Virgin of Charity demonstrates that Ramón Peón should be considered the great figure of Cuban cinema in the period before 1959. He made eleven films of the 39 produced in Cuba between 1920 and 1930, and a source as respectable as Ignacio Ramonet affirms in his unpublished text The Cuban cinema (1897-1971). Sketch of a trajectory, that “Ramón Peón enriched the Cuban cinema with Creole elements taken from the vernacular theater and greatly improved the general technical level of the production. All his films, in fact, are made with a very careful technique, although the visual imagination of La virgen de la Caridad is not perceived in the rest.
CUMPLE 88 AÑOS LA PELÍCULA “LA VIRGEN DE LA CARIDAD” OBRA FUNDACIONAL DE LA CULTURA NACIONAL.
Siempre he pensado que La Virgen de la Caridad (1930), de Ramón Peón es mucho más importante, en la historia de la cultura nacional, de lo que se atreven a admitir ciertos historiadores y críticos cubanos. Porque el ICAIC, fundado en 1959, decidió anular la herencia audiovisual anterior, y la desmemoria se fue agigantando con los años.
Ni siquiera pudo poner orden en el caos olvidadizo el historiador francés Georges Sadoul, quien visitó Cuba a principios de los años sesenta y apreció en la película valores casi invisibles para quienes regían los destinos del cine cubano. En su Historia del Cine Mundial, Sadoul concluyó que La virgen de la Caridad es “un filme que a pesar de la ingenuidad de su guión fue notable en su puesta en escena, sus actores, sus tipos nacionales bien situados”.
El más importante crítico cinematográfico de la época, José Manuel Valdés Rodríguez escribió en El Mundo el 7 de septiembre de 1930 que el filme “es el primer intento cinematográfico verdaderamente logrado en nuestro país con dinero, directores, artistas, fotógrafo y personal cubano”.
Dos días antes de que apareciera la nota anterior, el 5 de septiembre de 1930, en el periódico cubano El País, el cronista Ramón Becali escribió que la trama de La Virgen de la Caridad “se desarrolla en el ambiente propicio de nuestros campos, entre esa gente sencilla que guarda aún la fe y el amor sagrado por la Virgen a quien veneran. Es un romance típicamente cubano, de costumbres campesinas, en el que no falta el enamorado galán y la guajirita ingenua, así como el villano que pone la maldad y el odio a contribución”.
Con el tiempo, y ya a la altura de los años noventa y posteriores, la película ha disfrutado de una valoración más serena, pero todavía insuficiente para un filme verdaderamente fundacional en cuanto al reflejo audiovisual de la imagen Cuba, y compendio de iconos concomitantes a la idiosincrasia nacional.
https://youtu.be/4lInPjSN3Gc
La Virgen de la Caridad demuestra que Ramón Peón debiera ser considerado la gran figura del cine cubano en el periodo anterior a 1959. Realizó once películas de las 39 producidas en Cuba entre 1920 y 1930, y una fuente tan respetable como Ignacio Ramonet afirma en su texto inédito El cine cubano (1897-1971). Esbozo de una trayectoria, que “Ramón Peón enriqueció el cine cubano con elementos criollos tomados del teatro vernáculo y mejoró en mucho el nivel técnico general de la producción. Todas sus películas, en efecto, están realizadas con una técnica muy cuidada, aunque no se percibe en el resto la imaginación visual de La virgen de la Caridad.
Agencies/CiberCuba/Joel del Río/ Extractos/ Internet Photos/ YouTube/ Arnoldo Varona/ TheCubanHistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.