MATANZAS CITY AND MYSTERIES OF ITS PRIVILEGED CULTURAL GEOGRAPHY.
The beautiful city of Matanzas and the cosmopolitanism that the city acquired in its moments of greatest splendor was motivated by its modernity, cultural enhancement and also by its mysteries.
This neoclassical city par excellence and attributes that exceed its privileged geography have contributed and treasured along with the Matanzas the favor of the Cuban historical memory. And it is that regardless of what Varadero as a sun and beach resort can attract, it must be considered that the cosmopolitanism that the city acquired in its moments of greatest splendor was motivated by its modernity, cultural enhancement and also by its mysteries told in voice low.
This intangible patrimony, the work of illustrious and rebellious men and women, has since become a place of forced visit; motivation for others, to show off in congresses tertulias the refinement of romantic poetry or contestataria that, charged with patriotic flight and pro-independence verb; feelings also warped from masonic lodges in an environment of illustration or in the rhythm of the enigmatic sonar of the batá drum.
It will be thorny and pleasant to establish a fair balance between geography, real estate and intangible heritage, if you really want to reach the roots and approach that essence that for some, is an attitude conceptualized in the word killings.
Matanzas offers attractions and mysteries; its singularity of being founded as a city and not a town, the origin of its name; the enigmas of its archeology, the fact of offering that mixture between high-flying poetry and impressive authenticity of African rites, as well as of appearing numb Athens and showing Spartan.
Legends that intertwine rivers, valleys and caverns; of Aboriginal rebels and ruthless conquerors; of impossible and violent loves; they build a sufficient warp to retrace the streets as Milanés did, absorbed in his beloved Isa and surrender, next to him before the silver ribbon of San Juan.
But the charm of this city has also been ferment so that in the complicity of the bedroom in exile, a local couple drew and embroidered the flag of the lonely star and also the shield that the nation exhibits today.
Matanzas is this and what remains to be discovered, such as renowned bards like Byrne, Milanés or the mythical Seboruco; agree on the prevalence of a substance that has to be preserved.
It is not by chance that although somewhat distant from those songs in time and motivated only by an insignificant distance to the city, the poet Luis Lorente from Matanzas confessed: “Matanzas has something that kills or drives mad. I do not know what it will be: no one knows. Locals and travelers will talk about mystery …
LA CIUDAD DE MATANZAS Y LOS MISTERIOS DE SU PRIVILEGIADA GEOGRAFÍA CULTURAL.
La bella ciudad de Matanzas y el cosmopolitismo que adquirió la urbe en sus momentos de mayor esplendor estuvo motivado por su modernidad, realce cultural y también por sus misterios.
Esta ciudad neoclásica por excelencia y de atributos que exceden su privilegiada geografía han aportado y atesorado junto a los matanceros el favor de la memoria histórica cubana. Y es que con independencia de lo que Varadero como balneario de sol y playa pueda atraer, se debe considerar que el cosmopolitismo que adquirió la urbe en sus momentos de mayor esplendor estuvo motivado por su modernidad, realce cultural y también por sus misterios contados en voz baja.
Ese patrimonio intangible, obra de hombres y mujeres ilustres o rebeldes le convirtió desde antaño en sitio de obligada visita; motivación por demás, para lucir en cómplices tertulias el refinamiento de la poesía romántica o contestataria esa, cargada de vuelo patriótico y verbo independentista; sentimiento también urdidos desde logias masónicas en ambiente de ilustración o en la cadencia del enigmático sonar del tambor batá.
Será espinoso y la vez placentero establecer un justo equilibrio entre geografía, patrimonio inmueble y patrimonio intangible, si de veras se pretende llegar a las raíces y acercarse a esa esencia que para algunos, es una actitud conceptuada en la palabra matanceridad.
Matanzas ofrece atractivos y misterios; su singularidad de fundarse como ciudad y no villa, el origen de su nombre; los enigmas de su arqueología, el hecho de ofrecer esa mixtura entre poesía de alto vuelo e impresionante autenticidad de ritos africanos, como también de aparentar adormecida Atenas y mostrarse espartana.
Leyendas que entrelazan ríos, valles y cavernas; de rebeldes aborígenes y conquistadores despiadados; de amores imposibles y violentos; arman una urdimbre suficiente para desandar las calles como lo hizo Milanés, absorto en su amada Isa y rendirse, junto a él ante la cinta de plata del San Juan.
Pero el embrujo de esta urbe también ha sido fermento para que en la complicidad de la alcoba en exilio, un matrimonio lugareño dibujara y bordase la bandera de la estrella solitaria y también el escudo que hoy exhibe la nación.
Matanzas es esto y lo que resta por descubrirse, tal así que bardos de renombre como Byrne, Milanés o el mítico Seboruco; concierten en la prevalencia de una sustancia que ha de ser preservada.
No es casual que aunque algo distante de esos cantares en tiempo y motivado apenas por una insignificante lejanía a la ciudad, el poeta matancero Luis Lorente confesara: “Matanzas tiene algo que mata o enloquece. Yo no sé qué será: nadie lo sabe. Lugareño y viajero hablarán de misterio…
Agencies/ Radio Habana/ Extractos/ Internet Photos/ Arnoldo Varona/ TheCubanHistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.