Inside CubaSAN LAZARO, ese Viejito con Muletas acompañado de dos perros, recupera su lugar en la Veneración Cubana. * SAN LAZARO, that old man with Crutches accompanied by two dogs, recovers his place in the Cuban Veneration. PHOTOS.

SAN LAZARO, ESE VIEJITO CON MULETAS ACOMPAÑADO DE DOS PERROS, RECUPERA SU LUGAR EN LA VENERACIÓN CUBANA

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Los investigadores de la historia de la devoción a San Lazaro se dieron cuenta de que esta se remonta a la Edad Media. El rey Alfonso X de España abrió un hospital para leprosos dedicado a Lázaro el mendigo en el siglo XII. Hay una referencia a Lázaro el mendigo en el poema épico del Cid Campeador. La imagen más antigua de Lázaro el mendigo reside en una iglesia en Palencia, España. Y en lugares de América del Sur y Filipinas, los hospitales y las iglesias llevan el nombre, y las imágenes de las casas, del mendigo.

Si, a pesar del sincretismo religioso cubano que también lo identifica con un dios de la santería, la devoción al Lázaro de la parábola -en contraposición al Lázaro a quien Jesús resucitó de entre los muertos- se remonta a la España de la Edad Media.

LAS DOS IMAGENES DE SAN LAZARO…

“Siempre había dos imágenes: la gente saludaba a la del obispo y se dirigía a rezarle a la otra, se referia a las dos imagenes de Lazaro que se encuentran en San Lazaro del Rincón, en la Habana, un santuario adjunto a un hospital para leprosos que se fundo originalmente a fines del siglo XVII”, dijo el padre José Espino, párroco de la parroquia de San Lázaro en Hialeah.

Una imagen representaba a Lázaro como obispo, hermano de María y Marta, amiga de Jesús a quien resucitó de entre los muertos. El otro representaba a Lázaro como el mendigo de la parábola evangélica: “Había un hombre rico que se vestía con ropas de púrpura y lino fino y cenaba con esplendor todos los días. Y acostado a su puerta estaba un pobre llamado Lázaro, cubierto de llagas, que de buena gana hubiera comido hasta saciarse de las sobras que caían de la mesa del rico. Los perros incluso solían venir y lamer sus llagas” dijo.

La devoción popular por el mendigo Lázaro supera con creces la que goza su homólogo resucitado, especialmente entre los cubanos. La razón de esto, en parte, puede ser el sincretismo religioso que convirtió al mendigo Lázaro, junto con Santa Bárbara y Nuestra Señora de la Caridad, en uno de los dioses más populares de los practicantes de la santería.

Para frenar ese sincretismo, el obispo de La Habana a principios del siglo XX decidió suprimir la devoción al mendigo Lázaro y conducir a la gente hacia el “verdadero” santo, el Resucitado Lázaro.

La gente lo sabía mejor, dijo el padre Sergio Cabrera, rector de San Lázaro del Rincón, el nombre popular de lo que es oficialmente el Santuario Nacional de San Lázaro en El Rincón (el Santuario Nacional de San Lázaro en el suburbio habanero de El Rincón).

“La devoción data de antes del descubrimiento de América. En todo el mundo hispano, los hospitales para leprosos están dedicados a Lázaro.
Es un hecho ineludible de la fe: Dios habla a través de su pueblo. Queríamos imponerle a nuestro pueblo la idea de que Lázaro, el mendigo, no existía”, y sin embargo, la devoción solo creció.

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“Siempre había dos imágenes: la gente saludaba a la del obispo y se dirigía a rezarle a la otra”, dijo el padre José Espino, párroco de la parroquia de San Lázaro en Hialeah.

De hecho, El Rincón recibe un promedio de 1.000 visitantes a la semana, a veces hasta 3.000, en un país comunista donde las demostraciones externas de fe están mal vistas. Más de medio millón de personas lo visitaron entre octubre de 2012 y febrero de 2013 y muchos otros miles en los años consecutivos, proveniente y representando a todos los estratos de la sociedad cubana.

EN LA RELIGION SE PRODUJO UN FENOMENO INTERESANTE…

En la religión se produjo un fenómeno interesante, la asimilación forzada por los africanos de la liturgia y representatividad católica y la adoración a través de ellos de los “orichas” y espíritus que traían de sus lejanos montes mágicos.

Como un código no escrito se produjo la “sicretización” de los santos católicos con los principales orichas, siempre buscando algún tipo de similitud para reafirmar su adoración: a Santa Bárbara, patrona de los artilleros y mineros, le encontraron la similitud con su mimético e iracundo Changó, oricha del truno y la masculidad, a quien no tuvieron prejuicio ninguno para albergarlo en esta singular santidad femenina.

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Al modesto y controvertido San Lázaro, noble y milagroso mendigo, cuidador de los desamparados y curador de los pobres, le dieron la investidura de Babalú Ayé, hermano de Changó, enfermo y errante de los montes también protector de enfermos y desamparados, necesarios ambos para pedir por la salud cuando se ha perdido o invocar por su conservación cuando se tiene.

Santa Bárbara y San Lázaro, junto a la virgen de la Caridad del Cobre, son la triada de mayor consagración en Cuba donde son invocados y adorados por millares de personas que esperan de ellos la facilitación de sus terrenales problemas.

Tal vez sea San Lázaro, ese viejito con muletas y acompañado de dos perros, cuyo santoral se celebra el 17 de diciembre y que en Cuba se le adora en muchas casas, quien ostente la popularidad mayor entre los cubanos, por esa necesidad innata de la gente de velar por su salud y por los rumores amplificados de su milagrocidad.

Tiene su santuario en la modesta iglesia del Rincón, un lugarcito pintoresco del municipio de Santiago de las Vegas en La Habana, y aunque la Iglesia Católica no lo consagre en la figura del mendigo de las muletas sino en el dignísimo cargo de obispo, los cubanos van hasta allá cada diciembre para pedirle un milagro, pagar una promesa, prenderle una vela y rezar en acción de gracias por algún favor cumplido, siempre pensando en el modesto hombre cuya nobleza adoramos y por cuya protección pedimos.

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SAN LAZARO, THAT OLD MAN WITH CRUTCHES ACCOMPANIED BY TWO DOGS, RECOVERS HIS PLACE IN CUBAN VENERATION

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Researchers of the history of devotion to San Lazaro realized that it dates back to the Middle Ages. King Alfonso X of Spain opened a leper hospital dedicated to Lazarus the beggar in the 12th century. There is a reference to Lazarus the beggar in the epic poem Cid Campeador. The oldest image of Lazarus the beggar resides in a church in Palencia, Spain. And in parts of South America and the Philippines, hospitals and churches are named after, and images of houses, after the beggar.

Yes, despite Cuban religious syncretism that also identifies him with a Santeria god, devotion to the parable’s Lazarus – as opposed to the Lazarus whom Jesus raised from the dead – dates back to medieval Spain.

THE TWO IMAGES OF SAINT LAZARUS…

“There were always two images: people greeted the bishop and went to pray to the other, he was referring to the two images of Lazaro that are found in San Lazaro del Rincón, in Havana, a sanctuary attached to a hospital for lepers that was originally founded in the late 17th century,” said Father José Espino, pastor of San Lázaro Parish in Hialeah.

One image depicted Lazarus as bishop, brother of Mary and Martha, a friend of Jesus whom he raised from the dead. The other represented Lazarus as the beggar in the Gospel parable: “There was a rich man who dressed in purple clothes and fine linen and dined lavishly every day. And lying at his door was a poor man named Lazarus, covered with sores, who would gladly have eaten his fill of the leftovers that fell from the rich man’s table. The dogs even used to come and lick his sores,” he said.

Popular devotion to the beggar Lázaro far exceeds that enjoyed by his resurrected counterpart, especially among Cubans. The reason for this, in part, maybe the religious syncretism that made the beggar Lázaro, along with Santa Bárbara and Nuestra Señora de la Caridad, one of the most popular gods among Santeria practitioners.

To stop this syncretism, the bishop of Havana at the beginning of the 20th century decided to suppress the devotion to the beggar Lazarus and lead the people towards the “true” saint, the Risen Lazarus.

People knew better, said Father Sergio Cabrera, rector of San Lázaro del Rincón, the popular name for what is officially the Santuario Nacional de San Lázaro en El Rincón (the National Sanctuary of San Lázaro in the Havana suburb of El Rincón). ).

“The devotion dates from before the discovery of America. Throughout the Hispanic world, leper hospitals are dedicated to Lázaro.
It is an inescapable fact of faith: God speaks through his people. We wanted to impose on our people the idea that Lazarus, the beggar, did not exist”, and yet the devotion only grew.

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“There were always two images: people greeted the bishop and went to pray to the other,” said Father José Espino, pastor of San Lázaro parish in Hialeah.

In fact, El Rincón receives an average of 1,000 visitors a week, sometimes as many as 3,000, in a communist country where outward displays of faith are frowned upon. More than half a million people visited it between October 2012 and February 2013 and many other thousands in consecutive years, coming from and representing all strata of Cuban society.

AN INTERESTING PHENOMENON OCCURRED IN RELIGION…

An interesting phenomenon occurred in religion, the forced assimilation by Africans of the Catholic liturgy and representation and the adoration through them of the “orichas” and spirits that they brought from their distant magical mountains.

Like an unwritten code, the “sicretization” of the Catholic saints with the main orishas was produced, always looking for some kind of similarity to reaffirm their adoration: Santa Bárbara, patron saint of artillerymen and miners, was found similar to her mimetic and irate Changó, oricha of thunder and masculinity, who had no prejudice to house him in this singular feminine holiness.

The modest and controversial San Lázaro, noble and miraculous beggar, caretaker of the homeless and healer of the poor, was given the investiture of Babalú Ayé, brother of Changó, sick and wandering in the mountains, also the protector of the sick and homeless, both necessary for ask for health when it has been lost or invoke for its preservation when it is present.

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Santa Bárbara and San Lázaro, together with the Virgen de la Caridad del Cobre, are the most consecrated triad in Cuba where they are invoked and adored by thousands of people who expect them to ease their earthly problems.

Perhaps it is San Lázaro, that old man with crutches and accompanied by two dogs, whose saints are celebrated on December 17 and who in Cuba is worshiped in many houses, who has the greatest popularity among Cubans, due to that innate need for people to watch over his health and the amplified rumors of his miracle.

It has its sanctuary in the modest church of El Rincón, a picturesque little place in the municipality of Santiago de las Vegas in Havana, and although the Catholic Church does not consecrate it in the figure of the beggar with crutches in the worthy position of a bishop, Cubans they go there every December to ask him for a miracle, pay a promise, light a candle for him and pray in thanksgiving for some favor fulfilled, always thinking of the modest man whose nobility we adore and for whose protection we ask.

Agencies/ Wiki/ HablardeCuba/ RamonGuerra/ Extractos/ Excerpts/ Internet Photos/ Arnoldo Varona/ www.TheCubanHistory.com
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