LA HABANA, CUBA: ARQUITECTURA MODERNISTA (DÉCADA DE 1950): EDIFICIOS HAVANA HILTON Y RADIOCENTRO CMQ. FOTOS.
Durante la década de 1950 la construcción de edificios de gran calidad y arquitectura modernista transformó la ciudad de La Habana a lo largo y ancho de la gran urbe. Ejemplos son el Hotel Hilton de La Habana de (1958), el Edificio Radiocentro CMQ de 1955 de Martín Domínguez Esteban arquitecto del Edificio FOCSA de 1956, y el Edificio del Seguro Médico, La Habana de Antonio Quintana Simonetti.
HAVANA HILTON (HOY Hotel Tryp Habana Libre).
El llamado Hotel “Habana Libre” después de la revolución de 1959 está ubicado en la esquina más céntrica del Vedado. Más tarde llamado Hotel Tryp Habana Libre es uno de los hoteles más grandes de Cuba, situado en el Vedado, La Habana. El hotel tiene 572 habitaciones en una torre de 25 pisos en Calle 23 (“La Rampa”) y Calle L. Inaugurado en 1958 como el Habana Hilton, el hotel sirvió como la residencia de Fidel Castro y otros revolucionarios a lo largo de 1959, después de su toma de La Habana.
El Habana Hilton fue construido a un costo de $24 millones, bajo los auspicios personales del presidente Fulgencio Batista. Fue construido como una inversión de la Caja de Retiro y Asistencia Social de los Trabajadores Gastronómicos, el plan de pensiones del sindicato cubano de trabajadores de la restauración, con financiamiento adicional del Banco de Fomento Agrícola e Industrial de Cuba (BANFAIC). Fue operado por el grupo estadounidense Hilton Hotels International y fue diseñado por el conocido arquitecto de Los Ángeles Welton Becket, quien previamente había diseñado el Beverly Hilton para la cadena. Becket diseñó el Habana Hilton de 27 pisos en colaboración con los arquitectos con sede en La Habana Lin Arroyo y Gabriela Menéndez. Arroyo fue Ministro de Obras Públicas de Batista. El hotel fue construido por Frederick Snare Corporation.
El historiador de la arquitectura Peter Moruzzi, autor de La Habana antes de Castro, señala lo que el Hilton significó para Batista: “Batista consideraba al Habana Hilton uno de sus logros más orgullosos, su enorme azotea iluminada con el nombre ‘Hilton’ anunciando al mundo que el eminente Conrad Hilton Tenía confianza en el futuro de Cuba, que el país era un lugar seguro para invertir, y que los turistas ahora podían encontrar en La Habana las comodidades modernas que esperaban en un resort internacional de primer nivel”.
El Habana Hilton fue el hotel más alto y más grande de América Latina. Contaba con 630 habitaciones, incluidas 42 suites; un casino elegante; seis restaurantes y bares, incluido un Trader Vic’s y un bar en la azotea; un gran club de cenas; amplias instalaciones para convenciones; una galería comercial; una piscina al aire libre rodeada de cabañas; y dos garajes subterráneos con capacidad para 500 coches. El hotel también contó con obras de arte encargadas a algunos de los artistas modernos cubanos más importantes del momento, incluido un enorme mural de mosaico de Amelia Peláez sobre la entrada principal y un mural de azulejos de René Portocarrero en el bar Antilles del segundo piso con vista a la terraza de la piscina.
El Habana Hilton abrió con cinco días de festividades, del 19 al 23 de marzo de 1958, con la presencia del propio Conrad Hilton, acompañado por su compañera, la actriz Ann Miller. A Hilton se unieron 300 invitados, incluida la socialité Virginia Warren, hija del presidente del Tribunal Supremo, Earl Warren; la reconocida columnista de Hollywood Hedda Hopper; la actriz Terry Moore; la actriz Dorothy Johnson; los locutores de radio casados Tex McCrary y Jinx Falkenburg; la actriz Linda Cristal; la bailarina Vera-Ellen; el actor Don Murray; la actriz Dolores Hart; el presidente de la cadena ABC, Leonard Goldenson; y el periodista Leonard Lyons. El 22 de marzo de 1958 se llevó a cabo una ceremonia formal de bendición en el vestíbulo del hotel, a la que asistieron la Primera Dama de Cuba, Marta Fernández de Batista; Francisco Aguirre, líder del sindicato de trabajadores de la restauración; José Suárez Rivas, Ministro de Trabajo; y otros dignatarios. La ceremonia fue seguida por un almuerzo, con discursos de Hilton y Aguirre, y una gran cena de gala y baile en el gran salón de baile del hotel.
El casino del hotel se arrendó por $ 1 millón al año a un grupo formado por Roberto “Chiri” Mendoza, su hermano Mario Mendoza, Clifford “Big Juice” Jones, Kenneth F. Johnson y Sidney Orseck. Roberto Mendoza era un rico contratista y plantador de azúcar cubano que era socio comercial del presidente Batista; Mario Mendoza era abogado; Orseck era un abogado de Nueva York; Johnson fue senador en la legislatura del estado de Nevada y Jones fue un ex vicegobernador de Nevada que tenía intereses de propiedad en varios casinos de Las Vegas.
Los funcionarios de Hilton dijeron que 13 grupos intentaron arrendar el casino y 12 fueron “rechazados porque tenían conexiones con el hampa o se negaron a someterse a la rígida investigación”.
EDIFICIO RADIOCENTRO CMQ
El complejo de Edificios Radiocentro CMQ es una antigua instalación de producción de radio y televisión y edificio de oficinas en la intersección de Calle L y La Rampa en El Vedado, Cuba. Se inspiró en el Rockefeller Center de 1933 de Raymond Hood en la ciudad de Nueva York. Con 1.650 butacas, el teatro abrió sus puertas por primera vez el 23 de diciembre de 1947, bajo el nombre de Teatro Warner Radiocentro, era propiedad de los hermanos Goar y Abel Mestre. Hoy el edificio sirve como sede del Instituto Cubano de Radio y Televisión (ICRT).
Para la construcción de este edificio, las autoridades constructoras de La Habana otorgaron un permiso en 1947 modificando las ordenanzas entonces vigentes en El Vedado que prohibían la construcción de edificios de más de tres pisos. Este estatuto fue modificado seis años después para ampliar la construcción de hasta cuatro pisos porque muchos urbanistas y propietarios reclamaron la necesidad de autorizarlos para construir edificios más altos en la zona.
El edificio se retranqueó del lindero cinco metros, agregándose cuatro metros para una arcada que permitía distanciarse de la vía ajustándose a la fuerte pendiente de la calle 23, de esta manera la arcada se convertía en una amplia galería, y a la vez subdividió el nivel del sótano.
Esta galería se convirtió en la sala cubierta del cine ubicado en la esquina superior con la calle L. El edificio tenía una cubierta curva expresionista de gran escala relacionada con la importante intersección. Esta misma escala se adoptó en el restaurante que se ubicaba en la esquina opuesta de la calle M. La amplia galería da acceso al vestíbulo del edificio de oficinas. El tercer edificio lo configura una pieza prismática en la calle M, también retranqueada para enfatizar las dos esquinas.
El cine con capacidad para 1.700 espectadores era originalmente un Cinerama que utilizaba tres proyectores y una pantalla de veinticinco pies de radio. Contaba con un pequeño escenario en el que se podían ofrecer espectáculos de corta duración, con el fin de entretener al público en medio de las películas.
La emisora CMQ ocupaba parte de las oficinas del edificio de diez pisos, que estaba anexo al bloque de oficinas de alquiler. En esta zona también se había reservado una parte del terreno para futuras instalaciones de televisión, que aún no se habían construido. En uno de sus estudios, el Estudio Número 2 fue sede no sólo de transmisiones de programas radiales sino también de todas o la mayoría de las grabaciones de RCA Victor en Cuba desde 1948 hasta 1959. El sello discográfico en el complejo de la CMQ era Discuba, sello discográfico cubano fundado en 1959 por RCA Victor. Lanzó música de varios artistas de éxito internacional como Celia Cruz, Beny Moré, Orquesta Aragón y La Lupe.
La planta baja, que era común a todo el conjunto, albergaba distintos tipos de establecimientos comerciales: varias salas de exposiciones, un banco, un restaurante y una cafetería. La circulación peatonal se diseñó de tal forma que hacía necesario pasar por delante de este recinto.
El Edificio Radiocentro CMQ de 1947, construido en la Calle 23 entre Calles L y M en El Vedado, fue el primer edificio de uso mixto en Cuba. El programa arquitectónico del edificio incluía negocios, oficinas, estudios de radio y televisión, así como el cine Cinerama Warner. Este proyecto unió la experiencia de los ingenieros estructurales, la firma estadounidense Purdy and Henderson, Ingenieros, y los arquitectos Martín Domínguez Esteban y Miguel Gastón y Emilio del Junco, todos miembros de la ATEC (sección cubana del CIAM). El edificio tuvo una gran repercusión desde que se publicó en la revista L’Architecture d’aujourd’hui.
El edificio es una serie de cajas independientes, fue diseñado por el arquitecto vasco Martín Domínguez Esteban (1897-1970). Esteban había sido el arquitecto del Hipódromo de la Zarzuela, junto con Carlos Arniches. El edificio CMQ se inspiró libremente en el Rockefeller Center de Raymond Hood. El Edificio Radiocentro CMQ marcó a muchos arquitectos cubanos que suscribieron la arquitectura Moderna y los edificios que se construirían en los años siguientes, como el Hotel Habana Hilton frente a La Rampa (hoy Hotel Trip Habana Libre) diseñado por Welton Becket y se asocia con el estudio de arquitectura cubano de Arroyo y Menéndez, 1958, el Edificio Seguro Médico de veintitrés pisos de Antonio Quintana, entre otros.
Walter Gropius, durante una visita que realizó en 1949 a La Habana se refirió al Edificio Radiocentro CMQ para defender la necesidad del trabajo en equipo arquitectónico y la colaboración entre arquitectos: Es imposible que el arquitecto conozca todos los requisitos de equipamiento e instalación; por lo tanto, es necesaria la cooperación de especialistas en arquitectura.
HAVANA, CUBA MODERNIST ARCHITECTURE (1950s): HAVANA HILTON AND RADIOCENTRO CMQ BUILDINGS. PHOTOS
During the 1950s the construction of high-quality buildings and modernist architecture transformed the city of Havana throughout the length and breadth of the great city. Examples are the Havana Hilton Hotel of (1958), the Radiocentro CMQ Building of 1955 by Martín Domínguez Esteban architect of the FOCSA Building in 1956, and the Edificio del Seguro Médico, Havana by Antonio Quintana Simonetti.
HAVANA HILTON (HOY Hotel Tryp Habana Libre).
The so-called “Havana Libre” Hotel after the revolution of 1959 is located in the most central corner of Vedado. Later named Hotel Tryp Habana Libre is one of the larger hotels in Cuba, situated in Vedado, Havana. The hotel has 572 rooms in a 25-floor tower at Calle 23 (“La Rampa”) and Calle L. Opened in 1958 as the Habana Hilton, the hotel famously served as the residence of Fidel Castro and other revolutionaries throughout 1959, after their capture of Havana.
The Habana Hilton was constructed at a cost of $24 million, under the personal auspices of President Fulgencio Batista. It was built as an investment by the Caja de Retiro y Asistencia Social de los Trabajadores Gastronomicos, the pension plan of the Cuban catering workers’ union, with additional financing from the Banco de Fomento Agricola e Industrial de Cuba (BANFAIC). It was operated by the American Hilton Hotels International group and was designed by the well-known Los Angeles architect Welton Becket, who had previously designed the Beverly Hilton for the chain. Becket designed the 27-story Habana Hilton in collaboration with Havana-based architects Lin Arroyo, and Gabriela Menéndez. Arroyo was the Minister of Public Works under Batista. The hotel was constructed by the Frederick Snare Corporation.
The architectural historian Peter Moruzzi, author of Havana Before Castro, notes what the Hilton meant to Batista: “Batista considered the Habana Hilton among his proudest achievements, its huge blue-lit rooftop ‘Hilton’ name announcing to the world that the eminent Conrad Hilton had confidence in Cuba’s future – that the country was a safe place in which to invest – and that tourists could now find in Havana the modern comforts they expected in a top international resort.”
The Habana Hilton was Latin America’s tallest and largest hotel. It boasted 630 guest rooms, including 42 suites; an elegant casino; six restaurants and bars, including a Trader Vic’s and a rooftop bar; a huge supper club; extensive convention facilities; a shopping arcade; an outdoor pool surrounded by cabanas; and two underground garages with a capacity of 500 cars. The hotel also featured artwork commissioned from some of the most important Cuban modern artists of the day, including an enormous mosaic mural by Amelia Peláez over the main entrance and a tiled wall mural by René Portocarrero in the second-floor Antilles Bar overlooking the pool terrace.
The Habana Hilton opened with five days of festivities, from March 19–23, 1958, with Conrad Hilton himself in attendance, joined by his companion, actress Ann Miller. Hilton was joined by 300 invited guests, including socialite Virginia Warren, daughter of Chief Justice Earl Warren; renowned Hollywood columnist Hedda Hopper; actress Terry Moore; actress Dorothy Johnson; married radio hosts Tex McCrary and Jinx Falkenburg; actress Linda Cristal; dancer Vera-Ellen; actor Don Murray; actress Dolores Hart; ABC network President Leonard Goldenson; and journalist Leonard Lyons. A formal blessing ceremony was held in the hotel’s lobby on March 22, 1958, attended by Cuba’s First Lady, Marta Fernandez de Batista; Francisco Aguirre, head of the catering workers’ union; José Suárez Rivas, Minister of Labor; and other dignitaries. The ceremony was followed by a luncheon, with speeches by Hilton and Aguirre, and a huge gala dinner and ball in the hotel’s grand ballroom.
The casino in the hotel was leased for $1 million a year to a group consisting of Roberto “Chiri” Mendoza, his brother Mario Mendoza, Clifford “Big Juice” Jones, Kenneth F. Johnson, and Sidney Orseck. Roberto Mendoza was a wealthy Cuban contractor and sugar planter who was a business associate of President Batista; Mario Mendoza was a lawyer; Orseck was an attorney from New York; Johnson was a senator in the Nevada state legislature and Jones was a former lieutenant governor of Nevada who had ownership interests in a number of Las Vegas casinos.
Hilton officials said that 13 groups tried to lease the casino and 12 were “turned down because they either had underworld connections or had refused to subject themselves to the rigid investigation.”
RADIOCENTRO CMQ BUILDING
The Radiocentro CMQ Building complex is a former radio and television production facility and office building at the intersection of Calle L and La Rampa in El Vedado, Cuba. It was modeled after Raymond Hood’s 1933 Rockefeller Center in New York City. With 1,650 seats, the theater first opened on December 23, 1947, under the name Teatro Warner Radiocentro, it was owned by brothers Goar and Abel Mestre. Today the building serves as the headquarters of the Cuban Institute of Radio and Television (ICRT).
For the construction of this building, the Havana building authorities granted a permit in 1947 amending the ordinances that were then in effect in El Vedado prohibiting the construction of buildings of more than three stories. This statute was modified six years later to expand the construction of up to four floors because many planners and owners claimed the need to authorize them to build taller buildings in the area.
The building was set back from the property line five meters, adding four meters for an arcade which allowed a distance from the road while adjusting to the strong slope of 23rd Street, in this way the arcade became a wide gallery, and at the same time sub-divided the basement level.
This gallery became the covered hall of the cinema located in the upper corner with Calle L. The building had an expressionist curved cover of a large scale relating to the important intersection. This same scale was adopted in the restaurant that was located on the opposite corner on M. Street. The wide gallery gives access to the lobby of the office building. The third building is set up by a prismatic piece on M Street, also set back to emphasize the two corners.
The cinema with a capacity for 1,700 spectators was originally a Cinerama which used three projectors and a twenty-five-foot radius screen. It had a small stage in which short-term shows could be offered, in order to entertain the audience in the middle of the films.
The radio station CMQ occupied part of the offices of the ten-story building, which was attached to the block of rental offices. In this area, a part of the land had also been reserved for future television installations, which had not yet been built. In one of its studios, Studio Number 2 was the venue not only of radio program transmissions but also that studio was the location of all or most of the RCA Victor recordings in Cuba from 1948 to 1959. The label at the CMQ complex was Discuba, a Cuban record label founded in 1959 by RCA Victor. It released music by several internationally successful artists such as Celia Cruz, Beny Moré, Orquesta Aragón, and La Lupe.
The ground floor, which was common for the entire complex, had different types of commercial establishments: several exhibition halls, a bank, a restaurant, and a cafeteria. The pedestrian circulation was designed in such a way so that it made it necessary to pass in front of these premises.
The Radiocentro CMQ Building of 1947, built on 23rd Street between Calles L and M in El Vedado, was the first mixed-use building in Cuba. The architectural program of the building included businesses, offices, radio, and television studios, as well as the Cinerama Warner cinema. This project joined the expertise of the structural engineers, the U.S. firm Purdy and Henderson, Engineers, and the architects Martín Domínguez Esteban[104] and Miguel Gastón and Emilio del Junco, all members of the ATEC (Cuban section of the CIAM). The building had a great impact since it was published in the magazine L’Architecture d’aujourd’hui.
The building is a series of independent boxes, it was designed by the Basque architect Martín Domínguez Esteban (1897–1970). Esteban had been the architect of the Hipódromo de la Zarzuela, along with Carlos Arniches. The CMQ Building was loosely modeled after Raymond Hood’s Rockefeller Center. The Radiocentro CMQ Building had an impact on many Cuban architects who subscribed to Modern architecture and buildings that would be built in the following years, such as the Hotel Habana Hilton across La Rampa (now known as Hotel Trip Habana Libre) designed by Welton Becket and associates with the Cuban architectural firm of Arroyo and Menéndez, 1958, the twenty-three story Edificio Seguro Medico by Antonio Quintana, among others.
Walter Gropius, during a visit he made in 1949 to Havana referred to the Radiocentro CMQ Building to defend the need for architectural teamwork and collaboration among architects: It is impossible for the architect to know all of the equipment and installation requirements; therefore, it is necessary for the cooperation of architectural specialists.
Agencies/ Wiki/ HavanaModernistConst./ Extractos/ Excerpts/ Internet Photos/ Arnoldo Varona/ www.TheCubanHistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.