ERNEST Hemingway, Cojimar, Gregorio and El “Pilar”, Navigators and Real Settings of Novels. PHOTOS. * ERNEST HEMINGWAY, Cojimar, Gregorio y el “Pilar”, Navegantes y Escenarios reales de sus Novelas. PHOTOS.

ERNEST HEMINGWAY, COJIMAR, GREGORIO Y EL “PILAR”, NAVEGANTES Y ESCENARIOS REALES DE SUS NOVELAS. PHOTOS

images (30)

En la Boca de Cojímar, un pequeño pueblo de pescadores al Este de La Habana, siempre estuvo el yate “Pilar” y su eterno patrón (capitán), el pescador cubano Gregorio Fuentes, en quien encontró Ernest Hemingway (1899-1961), una inspiración para escribir esa fascinante novela que fue “El Viejo y el Mar”. Precisamente fue en Cojímar donde famoso novelista conoció, en 1928 a Gregorio Fuentes (hijo de Lanzarote, en España, donde nació el 11 de Julio de 1897, y de Cojímar, en La Habana, donde pasó la mayor parte de su vida). Pero no fue hasta 10 años después que Fuentes se convirtió en el patrón del yate Pilar, fabricado de caoba y roble, con una eslora de 11.86 metros y manga de 3.65 metros.

Cayo Romano, en los Jardines del Rey, es un sitio de encanto, con miles de flamencos y grandes dunas arenosas en los ribazos, llenos de cocoteros y uvas caletas, es uno de los escenarios de las reiteradas excursiones marinas del escritor.

El trío que formaron Ernest Hemingway, Gregorio y el Pilar navegaron por los escenarios reales de otra novela del escritor, ‘Islas en el Golfo’.

LAS INCURSIONES CUBANAS DE HEMINGWAY

¿Cuántas veces desde Cojímar inicio escritor norteamericano Ernest Hemingway incursiones hacia ese paraíso conocido en el norte de Cuba como Cayería de Romano? Incursiones que permanecían ignoradas, desconocidas, no estudiados hasta nuestros dias, y que tienen una relación con la obra y la vida del autor del Viejo y el mar en la mayor de las Antillas, a lo largo de más de tres décadas.

El escritor Enrique Cirules, nos narra que Hemingway se aficionó a la fabulosa Habana desde 1929, cuando realizó su segunda escala en la capital cubana, esta vez por espacio de casi dos meses. Por esos días Hemingway conoció a una de las mujeres más esplendorosas e imprevisibles de la época, con las que sostuvo intensos y escandalosos amores. Estas experiencias le permitieron a Hemingway conformar algunos personajes femeninos, en obras como “La breve vida feliz de Francis Macomber” y en la novela “Tener o no tener”, editada en 1937.

Cirules nos revela además que el mito Hemingway en Cuba no sólo se inició cuando el autor de “Adiós a las armas” comenzó a adueñarse de calles, plazas, bares, cantinas y restaurantes, hoteles y embarcaderos de la capital cubana; sino a partir de 1930, cuando empezó a realizar expediciones marinas cuyos destinos eran la mítica cayería de Romano; primero con el yate Anita, y su compinche, el contrabandista Joe Rusell, dueño del Slopy Joe de Key West; después en una goleta de dos palos, propiedad de una familia adinerada de La Habana; y a partir de 1934, con el yate Pilar.

Estas continuas navegaciones hacia la cayería de Romano, durante la década del treinta, le permitieron a Hemingway relacionarse con aquella extensa región costera desde una época muy temprana. Fueron parajes que Hemingway comenzó a visitar una y otra vez, eran (y aún lo son) sitios de encanto, con miles de flamencos y grandes dunas arenosas en los ribazos, llenos de cocoteros y uvas caletas.

images (25)

Luego de sus recorridos por los cayos, Hemingway dejaba las ensenadas y caletas de Romano y penetraba en la espaciosa bahía de Nuevitas, echaba el ancla en el embarcadero de El Guincho y se alojaba en alguno de los hospedajes que se encontraban a la orilla del mar.

Eran edificaciones construidas con maderas preciosas, que poseían balcones y terrazas, pisos encerados, y habitaciones con ventanales que daban a los rumores de la mar, a sotavento de la afamada taberna de Agustín el Tuerto. Allí podía beber y comer de todas las exquisiteces marinas, antes de partir en el tren del alba en busca de la mítica Santa Maria del Puerto del Príncipe; ciudad de calles torcidas, adoquinadas, con tantas iglesias y plazas y antiguos conventos.

Era usual, por entonces, que Hemingway y sus compinches recorrieran muy de mañana aquella vieja villa señorial, con sus caserones coloniales, de variadas columnatas interiores, aleros de tejas francesas, y enormes tinajones en los acogedores patios floridos.

Después volvían de nuevo al embarcadero de El Guincho, a los viejos muelles de madera, a las calles de piedras que comenzaban sobre el mismo ribazo, a la sombra de los cocoteros y uvas caletas, a la vista de los almacenes coloniales del puerto, construidos con cales y rocas coralinas, a la pequeña ciudad de San Fernando de Nuevitas que ascendía por la colina, entre los verdores de la vegetación, hasta coronar esa elevación donde se encontraba una antigua iglesia amarilla; iglesia de dos torres, construida a retazos por un maestro catalán.

Fue en el puerto de Nuevitas, en el embarcadero de El Guincho, sobre los ribazos de cayo Sabinal (en aquellos acogedores hospedajes, cantinas, tabernas, hoteles y sitios de mundo) que el escritor entró en contacto con uno de los sitios más fascinantes del Caribe. Allí, en aquella comarca marina, cuando se inició la Segunda Guerra Mundial, Hemingway emprendió, con un grupo de amigos y compinches, una de las más insólitas aventuras que escritor alguno haya realizado en el siglo XX: perseguir submarinos alemanes a bordo de un yate de recreo, sobre los cantiles de Romano, por espacio de casi dos años, entre 1942 y 1943.

1934_w_Carlos_Gutierrez

HEMINGWAY: MITOS Y LEYENDAS

Enrique Cirules nos reconstruye los antecedentes en los que se inspiró Hemingway para escribir en ‘Islas en el golfo’ esa apasionada persecución de un grupo de submarinos alemanes por entre cayos, islas, bajos, canales y canalizos de la región central de Cuba. Cirules también nos habla sobre las operaciones de guerra en el canal de las Bahamas, nos revela la existencia de un tercer submarino alemán hundido en aguas de América durante la Segunda Guerra Mundial.

El combate con este submarino, a tres millas de Faro Maternillos, le sirvió de inspiración a Hemingway para escribir la parte final de su magnifica novela. Todos estos elementos contribuyen a una comprensión más profunda de la personalidad de Hemingway.

Además de estos aspectos, aparecen los mitos y leyendas que rodeaban a la villa de Versalles (ciudad costera fundada a fines del siglo XIX por emigrantes franceses) en la zona más oriental de cayo Romano, sitio que tanto Hemingway conocía; están también, los pescadores de la comarca, incluso los que trataron de negociar con el novelista un antiguo mapa pirata, para inducir a Hemingway a la búsqueda de tesoros perdidos.

En estas historias, nunca antes rastreadas, se encuentran aspectos esenciales que Ernest Hemingway retomó años más tarde para escribir la más autobiográfica de sus novelas: Islas en el golfo.

Por sus investigaciones, Cirules contiene la visión que sobre Hemingway poseían los pescadores, tortugueros, emigrantes, rufianes, viajeros y navegantes, y sobre todo los taberneros de la ensenada de El Guincho, que durante muchos años entraron en contacto con el autor de El viejo y el mar.

Están presentes la famosa taberna de Agustín ‘el Tuerto’, a la que a menudo Hemingway recalaba; las evocaciones que se realizaban en un extraño y fascinante hospedaje que extendía sus balcones y terrazas hacia el mar; regenteado por una mujer a la que todos conocían por la «colombiana»; el esplendor de El Gato Negro, el más exquisito restaurante marino de la comarca, el hotel de Filgueras, sitio de festines y jolgorios, al paso de capitanes de navíos, marineros de la Armada, jugadores y fulleros, aventureros y navegantes.

Están el misterio y encanto de La Gloria City y Palm City (ciudades de norteamericanos y alemanes, fundadas a principio de siglo XX en el norte de la llanura camagüeyana), en los días en que Hemingway realizaba sus operaciones de guerra en las costas de este fabuloso archipiélago, con el mayor coto de caza y pesca del Caribe, caballos salvajes, jíbaros, venados, y enormes bandadas de flamencos y garzas, y la siempre cercana y feroz presencia de los tiburones.

A través de una hermosa y cautivante narración, Cirules nos hace imaginar los barcos torpedeados, submarinos hundidos, entre pasiones y aventuras, con el perfil mítico del más universal de los escritores estadounidenses.

Estos elementos, presentes en la vida y la obra del gran escritor norteamericano, que nos revela Enrique Cirules, constituyen un amplio enriquecimiento al universo narrativo que Hemingway abordó en la más espléndida de sus novelas: ‘Island in the Stream’ escrita en 1947, y que nunca entregó a sus editores.

images (8)

logo

ERNEST HEMINGWAY, COJIMAR, GREGORIO AND THE “PILAR”, NAVIGATORS AND REAL SETTINGS OF THEIR NOVELS. PHOTOS

DSC_0721 - Copy

In Boca de Cojímar, a small fishing village east of Havana, there was always the yacht “Pilar” and its eternal patron (captain), the Cuban fisherman Gregorio Fuentes, in whom Ernest Hemingway (1899-1961) found a inspiration to write that fascinating novel that was “The Old Man and the Sea”. It was precisely in Cojímar where the famous novelist met, in 1928, Gregorio Fuentes (son of Lanzarote, in Spain, where he was born on July 11, 1897, and of Cojímar, in Havana, where he spent most of his life). But it was not until 10 years later that Fuentes became the skipper of the yacht Pilar, made of mahogany and oak, with a length of 11.86 meters and a beam of 3.65 meters.

Cayo Romano, in the Jardines del Rey, is a charming place, with thousands of flamingos and large sand dunes on the banks, full of coconut palms and cove grapes, it is one of the scenes of the writer’s repeated marine excursions.

The trio made up of Ernest Hemingway, Gregorio and El Pilar navigated through the real settings of another novel by the writer, ‘Islands in the Gulf’.

HEMINGWAY’S CUBAN RAIDS

How many times since Cojímar began, American writer Ernest Hemingway, has made incursions towards that paradise known in the north of Cuba as Cayería de Romano? Incursions that remained ignored, unknown, not studied until today, and that have a relationship with the work and life of the author of The Old Man and the Sea in the largest of the Antilles, over more than three decades.

The writer Enrique Cirules tells us that Hemingway became fond of fabulous Havana since 1929, when he made his second stopover in the Cuban capital, this time for almost two months. Around those days, Hemingway met one of the most splendid and unpredictable women of the time, with whom he had intense and scandalous love affairs. These experiences allowed Hemingway to shape some female characters, in works such as “The Brief Happy Life of Francis Macomber” and in the novel “To Have or Not to Have”, published in 1937.

Cirules also reveals to us that the Hemingway myth in Cuba not only began when the author of “Adiós a las armas” began to take over the streets, squares, bars, canteens and restaurants, hotels and piers of the Cuban capital; but from 1930, when he began to carry out marine expeditions whose destinations were the mythical cayería de Romano; first with the yacht Anita, and her sidekick, bootlegger Joe Russell, owner of Slopy Joe’s in Key West; then on a two-masted schooner owned by a wealthy Havana family; and from 1934, with the yacht Pilar.

These continuous navigations towards the Romano keys, during the thirties, allowed Hemingway to relate to that extensive coastal region from a very early time. They were places that Hemingway began to visit again and again, they were (and still are) places of charm, with thousands of flamingos and large sandy dunes on the slopes, full of coconut palms and cove grapes.

After his tours of the keys, Hemingway left the inlets and coves of Romano and entered the spacious bay of Nuevitas, dropped anchor at the El Guincho pier and stayed in one of the lodgings that were located on the seashore. .

They were buildings built with precious wood, which had balconies and terraces, waxed floors, and rooms with windows that overlooked the sounds of the sea, leeward of the famous Agustín el Tuerto tavern. There he could drink and eat all the marine delicacies, before leaving on the dawn train in search of the mythical Santa Maria del Puerto del Príncipe; city of crooked, cobbled streets, with so many churches and squares and old convents.

images (29)

It was usual, at that time, for Hemingway and his cronies to tour that old stately town very early in the morning, with its colonial mansions, various interior colonnades, French-tiled eaves, and enormous water jars in the cozy flowery patios.

Then they returned to the El Guincho pier, to the old wooden docks, to the stone streets that began on the same bank, in the shade of the coconut palms and cove grapes, in view of the port’s colonial warehouses, built with limestone and coral rocks, to the small city of San Fernando de Nuevitas that ascended the hill, among the greenery of the vegetation, until crowning that elevation where an old yellow church was located; church with two towers, built in pieces by a Catalan master.

It was in the port of Nuevitas, at the El Guincho jetty, on the banks of Cayo Sabinal (in those cozy lodgings, canteens, taverns, hotels and places of the world) that the writer came into contact with one of the most fascinating places in the world. Caribbean. There, in that marine region, when the Second World War began, Hemingway undertook, with a group of friends and cronies, one of the most unusual adventures that any writer has carried out in the 20th century: chasing German submarines aboard a yacht. recreation, on the cliffs of Romano, for almost two years, between 1942 and 1943.

HEMINGWAY: MYTHS AND LEGENDS

Enrique Cirules reconstructs for us the antecedents in which Hemingway was inspired to write in ‘Islands in the Gulf’ that passionate pursuit of a group of German submarines through keys, islands, shoals, channels and channels in the central region of Cuba. Cirules also tells us about the war operations in the Bahamas channel, he reveals the existence of a third German submarine sunk in American waters during World War II.

The fight with this submarine, three miles from Faro Maternillos, inspired Hemingway to write the final part of his magnificent novel. All of these elements contribute to a deeper understanding of Hemingway’s personality.

In addition to these aspects, there are myths and legends that surrounded the town of Versalles (a coastal city founded at the end of the 19th century by French emigrants) in the easternmost area of Cayo Romano, a place that Hemingway knew so much; there are also the fishermen of the region, including those who tried to negotiate an old pirate map with the novelist, to induce Hemingway to search for lost treasures.

In these stories, never traced before, there are essential aspects that Ernest Hemingway took up years later to write the most autobiographical of his novels: Islands in the Gulf.

download (29)

Through his investigations, Cirules contains the vision that fishermen, turtle hatcheries, emigrants, ruffians, travelers and sailors had about Hemingway, and especially the tavern-keepers of the El Guincho inlet, who for many years came into contact with the author of The Old Man. and the sea.

The famous tavern of Agustín ‘el Tuerto’ is present, which Hemingway often stopped at; the evocations that were carried out in a strange and fascinating lodging that extended its balconies and terraces towards the sea; run by a woman whom everyone knew as the “Colombian”; the splendor of El Gato Negro, the most exquisite seafood restaurant in the region, the Filgueras hotel, site of feasts and revelries, where ship captains, Navy sailors, gamblers and cheats, adventurers and navigators pass by.

There is the mystery and charm of La Gloria City and Palm City (American and German cities, founded at the beginning of the 20th century in the north of the Camagüey plain), in the days when Hemingway carried out his war operations on the coasts of this fabulous archipelago, with the largest hunting and fishing reserve in the Caribbean, wild horses, jíbaros, deer, and huge flocks of flamingos and herons, and the always close and ferocious presence of sharks.

Through a beautiful and captivating narration, Cirules makes us imagine torpedoed ships, sunken submarines, between passions and adventures, with the mythical profile of the most universal of American writers.

These elements, present in the life and work of the great North American writer, revealed to us by Enrique Cirules, constitute a broad enrichment to the narrative universe that Hemingway addressed in the most splendid of his novels: ‘Island in the Stream’ written in 1947, and which he never handed over to his publishers.

Agencies/ Wiki/ Enrique Cirules/ HemingwayBio./ Lazaro Navarro/ Internet Photos/ Arnoldo Varona/ www.theCubanHistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.

images (11)

logo

TheCubanHistory.com Comments

comments