Inside CubaENRIQUE SANTISTEBAN, actor del Cine y la Televisión Cubana. Su Trágica Muerte. * ENRIQUE SANTIESTEBAN, Cuban Film and TV Actor. His Tragic Death. PHOTOS.

ENRIQUE SANTIESTEBAN, ACTOR DEL CINE Y LA TELEVISIÓN CUBANA. SU TRAGICA MUERTE. PHOTOS

download (8)

Enrique Santiesteban Xiqués fue un destacado actor cubano, nacido en Manzanillo en 9 Marzo de 1910 y famoso por sus papeles en el Teatro el Cine y la Televisión cubana, aún se le recuerda por su personaje del alcalde Plutarco Tuero de San Nicolás del Peladero, un programa que tuvo una amplia acogida en la Televisión Nacional.

Enrique Santisteban, inicia su vida artística a los quince años de edad y lo hace como músico, llegó a hacer una gira por varios países de América Latina tocando la batería en una conocida orquesta de los años treinta, los Maya.

Una vez graduado de bachiller, culmina dos años de medicina, pero sus estudios se truncan por la clausura de la Universidad de la Habana, en época de la tiranía de Gerardo Machado.

ENRIQUE SANTIESTEBAN EN LA RADIO CUBANA

Comienza en la Radio en 1936, como locutor de Radiodifusión 0’Shea. En 1937, engrosa la nómina artística de CMQ Radio, Allí lo convierten en el Tarzán, que desde la primitiva CMQ de Monte y Prado, entre 1940 y 1946, es la atracción radial que más esperan grandes y chicos. Su primer gran éxito en la radio ocurrió en la década del 40, cuando personificó a Tarzán en compañía de Marta Jiménez Oropesa como Juana y Bernardo Menéndez como Tarzanito.

A la vez, la CMQ aprovecha sus dotes en papeles centrales de sus novelas, entre ellas la que bate el récord mundial de 50,63 % de audiencia, El derecho de nacer, del autor santiaguero Félix B. Caignet, que inicia sus transmisiones el primero de Abril de 1948. Enrique asume el papel de Jorge Luis Armenteros, el padre espiritual del protagonista Albertico Limonta.

El 18 de diciembre de 1950 se inaugura de forma experimental, CMQ Televisión. Y allí está Enrique para transmitir dolor, odio, alegría, frustración, amor… en obras y personajes que se registran entre lo mejor de la televisión cubana.

download (12)

SUS OBRAS EN EL TEATRO

En teatro, se inició con la compañía de Pepita Díaz y luego trabajó con las de Manolo Collado, Eugenia Zúffoli, Nicolás Rodríguez y Mario Martínez Casado. Hizo teatro lírico con el maestro Lecuona y también teatro bufo en el Martí, junto a Garrido y Piñeiro, Alicia Rico y Candita Quintana.

En teatro la carrera de Enrique es igualmente importante: debutó con la compañía de Pepita Díaz y luego trabajó con las de Manolo Collado, Eugenia Zúffoli, Nicolás Rodríguez y Mario Martínez Casado. Hizo teatro lírico con el maestro Lecuona y también teatro bufo en el Martí, junto con Garrido y Piñeiro, Alicia Rico y Candita Quintana. En el Patronato del Arte obtuvo los premios Talía de 1952 y 1953 por su intervención respectiva en Estuve una vez aquí, de J. B. Priestley y La luna está azul. Estuvo en Comedia a la antigua, con Raquel Revuelta (1981, Teatro Estudio, sala Hubert de Blanck) y con María de los Ángeles Santana (1982, teatro Mella).

SUS OBRAS EN LA TELEVISIÓN

Se inició en la televisión desde los primeros programas trasmitidos en circuito cerrado. Posiblemente haya sido el actor más completo que ha tenido la televisión cubana en toda su historia, medio donde desarrolló mayormente su labor artística. Cuando en 1950, nació en Cuba la televisión, Enrique tenía todas las cartas para ser uno de sus fundadores estrella.

Fue Otelo, Macbeth y Enrique VIII, entre otros personajes de la literatura universal y también el alcalde Plutarco Tuero de San Nicolás del Peladero, que hizo durante más de 20 años, con una disciplina espartana y con el que logró los rangos de popularidad que ya había disfrutado en la radio. Con El Canario, de la serie En silencio ha tenido que ser, Enrique demostró que no hay personaje pequeño para actor grande. Su dueto con Consuelito Vidal, esa otra gran actriz, es uno de los pasajes que no se pueden olvidar de la popular obra.

download (10)

FILMOGRAFIA

Su carrera en el cine, que inició en 1938, también fue extensa y exitosa. Interpretó diferentes papeles en obras de la literatura llevadas a la pantalla, y las series policíacas, estas bastan para ubicarlo en la cúspide de la actuación dramática del país.

En EL cine, el actor consiguió trabajar en 12 películas. Debutó en 1938 con Ahora seremos felices, de William Nolte y Fred Bain, a las que siguieron La canción del regreso (1939), de Max Tosquella y Sergio Miró; Manuel García, el rey de los campos de Cuba (1940), de Jean Angelo; Yo soy el héroe, de Ernesto Caparrós, en ese mismo año; La Quinta Columna (1941), de Salvador Cancio; La renegada (1951), de Ramón Peón; Ángeles de la calle (Cuba-México, 1953), de Tulio Demicheli, y Con el deseo en los dedos (1958), de Mario Barral.

Después del triunfo de la Revolución trabajó en películas clásicas del cine cubano: Las doce sillas (1962) Los sobrevivientes (1978), de Tomás Gutiérrez Alea Aventuras de Juanquinquín (1967), de Julio García Espinosa, Mella (1975), de Enrique Pineda Barnet. Trabajó también en El jinete sin cabeza (1974), de Vladimir Vainstock.

Entre tantos títulos que trajo a la televisión, siempre se recuerdan la caracterización del escritor francés Emilio Zola: Emilio Zola en 1952. Asi como:
– El dulce pájaro de la juventud
– El jorobado de Notre Dame
– Otelo
– Macbeth
– La visita de la vieja dama
– Enrique VIII
– Réquiem para una reclusa
– Mesas separadas
– En silencio ha tenido que ser
-Julito el pescador
– Para empezar a vivir

LA TRÁGICA MUERTE DE ENRIQUE SANTIESTEBAN

Según informes dados a conocer por un ex alto oficial de la contrainteligencia cubana, vía telefónica el 26 de marzo de 2021. Libertad González, “Enrique Santiesteban: Un verdadero caballero de la actuación”, La Habana Año IX, 13 al 19 de NOVIEMBRE de 2010, este dió a conocer un informe distinto del reportado por los medios del gobierno cubano, según este ex-alto oficial, el actor cubano Santiesteban conducía su auto ebrio cuando vió acercarse la caravana de Fidel Castro y se bajó de su coche intentando interceptarla, en aquel momento los elementos de la seguridad de Castro lo mataron a tiros al confundirlos con un posible atentado. Los informes públicos del gobierno dieron el incidente de su muerte como el de un accidente automovilístico.

La pagina gubernamental Ecured, un portal controlado por el Estado, sólo informa del año de su muerte (1983) y como consecuencia de un accidente automovilístico.

MIAMI, LOS ANGELES, CHICAGO.

MIAMI, LOS ANGELES, CHICAGO.

ENRIQUE SANTIESTEBAN, CUBAN FILM AND TELEVISION ACTOR. HIS TRAGIC DEATH. PHOTOS

download (9)

Enrique Santiesteban Xiqués was a prominent Cuban actor, born in Manzanillo on March 9, 1910 and famous for his roles in the Cuban Theater, Cinema and Television. He is still remembered for his character as Mayor Plutarco Tuero of San Nicolás del Peladero, a program that was widely received on National Television.

Enrique Santisteban began his artistic life at the age of fifteen and did so as a musician. He toured several Latin American countries playing drums in a well-known orchestra from the 1930s, the Maya.

Once he graduated from high school, he completed two years of medicine, but his studies were cut short by the closure of the University of Havana, during the tyranny of Gerardo Machado.

ENRIQUE SANTIESTEBAN ON CUBAN RADIO

He started in Radio in 1936, as an announcer for 0’Shea Radio Broadcasting. In 1937, he joined the artistic roster of CMQ Radio. There he was turned into Tarzan, which since the primitive CMQ of Monte y Prado, between 1940 and 1946, has been the radio attraction that adults and children alike expect the most. His first great success on the radio occurred in the 1940s, when he personified Tarzan in the company of Marta Jiménez Oropesa as Juana and Bernardo Menéndez as Tarzanito.

At the same time, the CMQ takes advantage of its talents in central roles in its novels, including the one that breaks the world record of 50.63% audience share, The Right to Be Born, by the Santiago author Félix B. Caignet, which begins its broadcasts on April 1, 1948. Enrique assumes the role of Jorge Luis Armenteros, the spiritual father of the protagonist Albertico Limonta.

On December 18, 1950, CMQ Televisión was inaugurated experimentally. And Enrique is there to transmit pain, hatred, joy, frustration, love… in works and characters that are among the best of Cuban television.

HIS WORKS IN THE THEATER

In theater, he started with the company of Pepita Díaz and later worked with those of Manolo Collado, Eugenia Zúffoli, Nicolás Rodríguez and Mario Martínez Casado. He did lyric theater with Maestro Lecuona and also buffo theater at the Martí, along with Garrido y Piñeiro, Alicia Rico and Candita Quintana.

In theater, Enrique’s career is equally important: he debuted with Pepita Díaz’s company and later worked with those of Manolo Collado, Eugenia Zúffoli, Nicolás Rodríguez and Mario Martínez Casado. He did lyric theater with maestro Lecuona and also buffo theater at the Martí, along with Garrido y Piñeiro, Alicia Rico and Candita Quintana. At the Patronato del Arte he won the Talía awards in 1952 and 1953 for his respective intervention in I Was Once Here, by J. B. Priestley, and The Moon Is Blue. He was in Comedy in the old way, with Raquel Revuelta (1981, Teatro Estudio, Hubert de Blanck room) and with María de los Ángeles Santana (1982, Mella theater).

images (28)

HIS WORKS ON TELEVISION

It began on television from the first programs broadcast on closed circuit. He has possibly been the most complete actor that Cuban television has had in its entire history, a medium where he mostly developed his artistic work. When television was born in Cuba in 1950, Enrique had all the cards to be one of its star founders.

It was Othello, Macbeth and Enrique VIII, among other characters from universal literature and also the mayor Plutarco Tuero of San Nicolás del Peladero, which he did for more than 20 years, with a Spartan discipline and with which he achieved the levels of popularity that he already I had enjoyed it on the radio. With El Canario, from the series In silence it has had to be, Enrique showed that there is no small character for a great actor. His duet with Consuelito Vidal, that other great actress, is one of the passages that cannot be forgotten from the popular work.

FILMOGRAPHY

His film career, which he began in 1938, was also extensive and successful. He played different roles in works of literature brought to the screen, and police series, these are enough to place him at the top of dramatic acting in the country.

In cinema, the actor managed to work in 12 films. He debuted in 1938 with Now We Will Be Happy, by William Nolte and Fred Bain, which was followed by The Song of Return (1939), by Max Tosquella and Sergio Miró; Manuel García, the king of the Cuban fields (1940), by Jean Angelo; I am the hero, by Ernesto Caparrós, in that same year; The Fifth Column (1941), by Salvador Cancio; The Renegade (1951), by Ramón Peón; Street Angels (Cuba-Mexico, 1953), by Tulio Demicheli, and With Desire in the Fingers (1958), by Mario Barral.

After the triumph of the Revolution he worked in classic films of Cuban cinema: The Twelve Chairs (1962) The Survivors (1978), by Tomás Gutiérrez Alea Aventuras de Juanquinquín (1967), by Julio García Espinosa, Mella (1975), by Enrique Pineda Barnett. He also worked on The Headless Horseman (1974), by Vladimir Vainstock.

310508708_10228999780599774_2640689386146518128_n

Among so many titles that he brought to television, the characterization of the French writer Emilio Zola is always remembered: Emilio Zola in 1952. As well as:
– The sweet bird of youth
– The Hunchback of Notre Dame
– Othello
– Macbeth
– The old lady’s visit
– Henry VIII
– Requiem for a recluse
– Separate tables
– In silence it had to be
– Julito the fisherman
– To start living

THE TRAGIC DEATH OF ENRIQUE SANTIESTEBAN

According to reports released by a former senior Cuban counterintelligence officer, via telephone on March 26, 2021. Libertad González, “Enrique Santiesteban: A true gentleman of acting”, Havana Year IX, NOVEMBER 13 to 19, In 2010, he released a report different from that reported by the Cuban government media, according to this former high-ranking official, the Cuban actor Santiesteban was driving his car drunk when he saw Fidel Castro’s caravan approaching and got out of his car trying to intercept it. At that moment Castro’s security elements shot him dead, mistaking them for a possible attack. Public government reports gave the incident of his death as that of a car accident.

The government website Ecured, a portal controlled by the State, only reports the year of his death (1983) and as a result of a car accident.
Agencies/ Wiki/ EnriqueSantiestebanBio./ Extractos/ Excerpts/ Internet Photos/ Arnoldo Varona/ www.TheCubanHistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.

MIAMI, LOS ANGELES, CHICAGO.

MIAMI, LOS ANGELES, CHICAGO.

TheCubanHistory.com Comments

comments