History of CubaMARIA TERESA VERA, Cantante y Compositora, un Ejemplo destacado del Movimiento de la Nueva Trova. * MARIA TERESA VERA, Singer and Composer, an outstanding example of the Nueva Trova Movement. PHOTOS.

MARÍA TERESA VERA, CANTANTE Y COMPOSITORA, UN EJEMPLO DESTACADO DEL MOVIMIENTO DE LA TROVA CUBANA. PHOTOS.

María Teresa Vera (6 de febrero de 1895 en Guanajay fue una cantante, guitarrista y compositora cubana. Fue un ejemplo destacado del movimiento de la trova cubana.

CARRERA ARTISTICA

Inició su carrera como cantante en 1911 en un teatro donde cantó la criolla Mercedes de Manuel Corona. Su primer profesor de guitarra fue el tabaquero José Díaz. Manuel Corona continuó su educación musical explicándole cosas como los diferentes métodos para la primera y segunda guitarra, y finalmente le enseñó sus composiciones.

Formó dúo con Rafael Zequeira desde 1916 hasta 1924 cuando éste enfermó y falleció. Hicieron más de cien grabaciones juntos en Nueva York, la mayoría de las cuales no han sobrevivido. Luego conoció a Carlos Godínez, compositor, quien le enseñó más sobre la guitarra; la amistad duró hasta su muerte en 1950.

Luego formó el Sexteto Occidente en 1925 con Miguel García como primera voz, clavé y director (porque era el que más sabía de música), Ignacio Piñeiro en contrabajo, Julio Torres Biart en tres, Manuel Reinoso en bongó y Francisco Sánchez en maracas. Eran un grupo de músicos talentosos que tendrían carreras brillantes.

Se unió a Lorenzo Hierrezuelo como dúo en 1935, dúo que duró 27 años. Durante gran parte de este tiempo, Hierrezuelo dirigió su dúo con Vera junto con su sociedad con la Compañía Segundo (Francisco Repilado), como el dúo Los Compadres.

Una de sus mejores composiciones, la habanera Veinte años, ha sido interpretada por varios artistas cubanos; También es muy conocido Sólo pienso en ti, un bolero-son. En 1945 fue contratada por el Circuito CMQ para el programa radial Cosas de Ayer.

En la década de 1950 apareció en el programa de televisión El Casino de la Alegría y en la década de 1960 recibió homenajes públicos por su retiro en 1962.

Maria Teresa Vera murió en la Habana un 17 de diciembre de 1965.

Poseedora de una preciosa voz de primera calidad, la compositora trabajó intensamente durante más de cinco décadas. Es considerada Embajadora de la Canción de Ayer” y su legado musical pegado a su raíz se convierte en patrimonio sonoro de Cuba.

MARÍA TERESA VERA, SINGER AND COMPOSER, A OUTSTANDING EXAMPLE OF THE CUBAN TROVA MOVEMENT. PHOTOS.

María Teresa Vera, singer, guitarist, and composer, was born on February 6, 1895, in the town of Guanajay, Pinar del Rio (today Artemisa) being her essential voice in the history of traditional music of the first half of the 20th century in Cuba.

ARTISTIC CAREER

Her first play, the bambuco “This time he had to lose” she composed in 1914. In 1911, at age 16, she debuted at the Teatro Politeama Grande, where the Manzana de Gómez currently lives, performing the Creole “Mercedes” by Manuel Corona, who was her favorite author and who taught her to play the guitar.

In 1915 she already appeared as a duo with Rafael Zequeira and had great success in Cuba and abroad.

It was one of the few women who at that time assumed the troubadour song, called old trova, as an expression of multiple styles and genres: the son, the bolero, the Creole, the Havana, the guaracha and the rumba that began to shape the pentagram genuinely Cuban …

Several times she visited the United States where she performed presentations and recorded songs for different record houses. It was thus that she popularized, through the most important dissemination of that moment, the songs that made her famous: ‘Mercedes’, ‘Longina’, ‘Santa Cecilia’, and others from Corona; ‘Perjura woman’, by Miguel Campanioni; rumbas and pegs ñáñigas, by Ignacio Piñeiro; and bamboo and bolero by Rosendo Ruiz, Patricio Ballagas, and Sindo Garay.

She sang with Zequeira until 1924, the year he died; then she became a duet with Corona himself, Higinio Rodríguez and Miguelito García. She joined, along with Ignacio Piñeiro, the sextet of sones “Occidente”, a sonar group with which she also appeared in the United States.

In 1937 she joined her unique voice without vibrato, dry, and cadences to that of Lorenzo Hierrezuelo, in a popular duo that lasted 27 years and a repertoire of hundreds of songs by all authors, achieving a style for posterity.

Among her famous pieces stand out “Why I feel sad”, “You do not know how to love me”, “I want you to know” and immortalized the Creole “Twenty years” of the inspiration of Guillermina Aramburu, work included in the repertoire of highlights national and foreign interpreters.

They are also her, several boleros and boleros are composed in the decade of 1930-1940 with letters of the authors Guillermina Aramburu and Enma Núñez.

One of her best compositions, the habanera Veinte años, has been performed by a number of Cuban artists; ‘Sólo pienso en ti’, a bolero–son, is also well-known. In 1945 she was contracted to Circuito CMQ for the radio program Cosas de Ayer. In the 1950s, she appeared in the TV program El Casino de la Alegría and in the 1960s she received public tributes on her retirement in 1962. She dies in la Havana, on December 17, 1965.

Possessing a precious premium voice, the composer worked extensively for more than five decades. She is considered Ambassador of the Song of Yesterday ”and her musical legacy attached to her root becomes Cuba’s sound heritage.

Agencies/ RHC/ Guadalupe Yaujar/ Maite González/ Extractos/ Excerpts/ Internet Photos/ YouTube/ Arnoldo Varona/ www.TheCubanHistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.

TheCubanHistory.com Comments

comments