EL MAJESTUOSO E IMPONENTE CENTRO GALLEGO DE LA HABANA.
En la Ciudad de la Habana, entre los lugares de mayor contenido histórico, dentro del perímetro del Paseo del Prado (Jose Marti), en pleno corazón de la capital cubana, frente el Parque Central y ubicado entre el Capitolio Nacional y el histórico Hotel Inglaterra, se alza majestuoso e imponente el Centro Gallego de La Habana… hasta su confiscación en 1959 al triunfo de la Revolución Castrista.
Entonces, el Centro Gallego y otros edificios construidos con el esfuerzo y contribución de los emigrados españoles en Cuba fueron confiscados y convertidos en órganos de la cultura nacional, el centro Gallego pasó bajo la dirección de Alicia Alonso a ser el Gran Teatro de Ballet y Ópera de Cuba. En 1978, el teatro, remozado otra vez con motivo de la celebración en Cuba del XI Festival Mundial de la Juventud y los Estudiantes, tenía capacidad para 1 556 personas sentadas.
En ese sitio se inauguró el 15 de abril de 1838 el más importante teatro de la capital y uno de los mayores del continente, el Tacón, y en 1914 se edificó en toda la manzana el palacio del Centro Gallego de La Habana. Obra del arquitecto belga Paul Beleu y, construido en estilo neobarroco, en su fachada principal tiene 4 grupos escultóricos de mármol blanco que representan alegorías de la beneficencia, la educación, la música y el teatro, obra de Giuseppe Moretti. Los elementos se colocaron de forma equilibrada, los balcones, ventanas, cornisas, la proporción de sus torres y la unidad de las molduras logran un ritmo elegante. Su teatro fue construido dentro del bello edificio y durante muchos años fue el más grande y lujoso de Cuba.
Desde su comienzo en 1880 dio a entender sus prioridades, pues nació con 3 secciones: “de Recreo y Adorno”, “de Declamación” y “de Instrucción”, ésta última al cargo de una escuela de instrucción general, de idiomas y una biblioteca que en 1881 ya se hacía cargo de 109 alumnos a pesar de contar el Centro con solo 701 asociados. Al poco tiempo creó una sección “de Lírica” y otra “de Filarmónica” con cometidos folclóricos y que se hizo cargo de lo que quedaba de la coral “Ecos de Galicia”. En el año 1907 se colocó la primera piedra de su edifico-sede. En 1913 finalizaron las obras del Palacio Social y en 1915 se concluyó el Teatro. A esas alturas mantenían el denominado “Plantel de Concepción Arenal” que cubría clases de enseñanza primaria y clases nocturnas de corte y costura, comercio, taquigrafía, etc. Además mantenían una “Academia de Bellas Artes” y una “Academia de Música”, elevada al rango de Conservatorio Nacional.
Durante los siglos XIX y XX se llevaron a cabo en su escenario actuaciones: Enrico Caruso, Fanny Elssler, Jenny Lind, Anna Pavlova, Antonia Mercé, Ruth Saint Denis, Ted Shawn, Teresa Carreño, Vicente Escudero, Maya Plisetskaya, Clorinda Corradi Sarah Bernhardt, Carla Fracci y Alicia Alonso, así como compañías como el American Ballet Theatre, el Royal Winnipeg Ballet, el ballet Antonio Gades, el Ballet del Teatro Colón de Buenos Aires, el Ballet Folklórico de México y otras compañías de ballet del tiempo.
Allí en plena capital cubana todavía se erige majestuoso e imponente el esfuerzo de miles de emigrados españoles, entonces creado obra maestra arquitectónica, el siempre para los cubanos y españoles, el Gran Centro Gallego de la Habana, esperando mejores tiempos.
THE MAJESTIC AND IMPOSING GALICIAN CENTER (CENTRO GALLEGO) IN HABANA, CUBA.
In the City of Havana, among the places with the greatest historical, within the perimeter of the Paseo del Prado (Jose Marti) in the block between San José and San Rafael, heart of the Cuban capital, in front of the Central Park and located between the National Capitol and the historic Hotel Inglaterra, stands the Majestic Galician Center of Havana.. until its confiscation in 1959 at the triumph of the Castro Revolution.
Then, the Galician Center and other buildings built with the effort and contribution of the Spanish emigrants in Cuba were confiscated and turned into organs of national culture, the Galician center passed under the direction of Alicia Alonso to be the Great Ballet Theater and Opera of Cuba. In 1978, the theater, renovated again on the occasion of the celebration in Cuba of the XI World Festival of Youth and Students, had capacity for 1,556 people seated.
In that place the most important theater of the capital and one of the biggest of the continent, the Tacón, was inaugurated on April 15, 1838, and in 1914 the palace of the Galician Center of Havana was built throughout the block. Work of the Belgian architect Paul Beleu and, built in neo-baroque style, on its main façade has 4 white marble sculptural groups representing allegories of charity, education, music and theater, work of Giuseppe Moretti. The elements were placed in a balanced way, the balconies, windows, cornices, the proportion of their towers and the unit of the moldings achieve an elegant rhythm. His theater was built inside the beautiful building and for many years it was the largest and most luxurious in Cuba.
Since its beginning in 1880, it has made clear its priorities, since it was born with 3 sections: “of Recreation and Adornment”, “of Declamation” and “of Instruction”, the latter in charge of a school of general instruction, of languages and a library that in 1881 he was already in charge of 109 students despite having the Center with only 701 members. Soon he created a section “Lyric” and another “Philharmonic” with folk roles and took over what was left of the choir “Echoes of Galicia.” In the year 1907 the first stone of its building-headquarters was placed. In 1913 the works of the Social Palace were completed and in 1915 the Theater was completed. At that point, they maintained the so-called “Plantel de Concepción Arenal” that covered elementary school classes and evening classes in sewing and tailoring, commerce, shorthand, etc. They also maintained an “Academy of Fine Arts” and an “Academy of Music”, elevated to the rank of National Conservatory.
During the nineteenth and twentieth centuries performances took place on stage: Enrico Caruso, Fanny Elssler, Jenny Lind, Anna Pavlova, Antonia Mercé, Ruth Saint Denis, Ted Shawn, Teresa Carreño, Vicente Escudero, Maya Plisetskaya, Clorinda Corradi Sarah Bernhardt, Carla Fracci and Alicia Alonso, as well as companies like the American Ballet Theater, the Royal Winnipeg Ballet, the Antonio Gades ballet, the Ballet of the Teatro Colón of Buenos Aires, the Folkloric Ballet of Mexico and other ballet companies of the time .
There still stands majestic and imposing the efforts of thousands of Spanish emigrants, then created architectural masterpiece, always for Cubans and Spaniards ancient Galician Center of Havana, waiting for better times.
Agencies/ Wikipedia/ Internet Photos/ YouTube/ Arnoldo Varona/ www.thecubanhistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.