Entertainers and ArtistsARTURO SANDOVAL, un Artista Gloria de Cuba, donde la Música Nunca se Acaba. VIDEOS. * ARTURO SANDOVAL, an Artist Glory of Cuba, where the Music Never Ends. VIDEOS.

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ARTURO SANDOVAL, UN ARTISTA GLORIA DE CUBA, DONDE LA MÚSICA NUNCA SE ACABA. VIDEOS

Cuba es música. También hay gente agradable, clima espléndido, olor a salitre y cualquier pretexto sirve para montar un guateque. Otras cosas, como los camarones, las frutas tropicales o la carne de res son un lujo tras 54 años de mal gobierno. Faltan libertades esenciales y sobran consignas, pero sigue la música.

Fidel Castro intentó desguazarla y sustituir las retretas dominicales por marchas arrítmicas llamando al combate. El régimen verde olivo planificó transformar la música. Enterrar al guaguancó, el jazz y el toque de santo. Pero no pudo. Además de inventar parámetros para medir la calidad de un músico, en los medios censuró a gigantes como Mario Bauzá, Celia Cruz o a una tal Lupe, solo porque ellos escogieron observar desde la distancia el disparate ideológico instaurado en la isla.

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Y es que la música, como la poesía, no se deja violar. El trompetista, compositor y pianista Arturo Sandoval (Artemisa, 1949) bien lo sabe. En carne propia ha vivido la guerra santa que comisarios políticos y culturales, amanuenses e histéricos del coro intelectual desataron cuando en 1990 decidió alejarse del manicomio comunista. Por decreto oficial, Arturo Sandoval debía morir.

Pero ha llovido mucho desde entonces.

Los tiempos son otros. Ya los barcos rusos no traen compotas. Y hace 24 años indignados berlineses en una noche derribaron el muro comunista que dividía a una misma nación. Castro tuvo que travestirse políticamente. Hablaba de socialismo o muerte en una tribuna habanera y, desde las alcantarillas del poder, los enviados especiales rogaban hacer negocios con los magnates del capitalismo. Tuvo que hacer pactos. Con la iglesia católica, la religión afrocubana y el mismísimo diablo. Se resquebrajó la disciplina y el miedo se fue derritiendo entre los cubanos de a pie.

Y en plena mañana, los negros de cualquier solar de Cayo Hueso, entre rondas de ron blanco y un dominó encendido, se atreven a escuchar a todo volumen a Celia Cruz, Paquito D’Rivera, Willy Chirino o A Time for Love, disco de Arturo Sandoval de 2010. Yo fui testigo.

El pasado 6 de noviembre el trompetista cubano cumplió 74 años. Cualquiera de estos años, tal vez su nombre suene en Las Vegas otra vez como ganador de otro Grammy, que se unen a seis Premios Billboard y a un Emmy. Aunque el más emotivo de todos es la Medalla Presidencial de la Libertad que el ex presidente Barack Obama le entregó a él y a quince personalidades más, entre ellas el ex presidente Bill Clinton, la presentadora Oprah Winfrey y el científico mexicano y Premio Nobel de Química Mario Molina.

“Que mi música y la de muchos otros tenga que oírse a escondidas en Cuba, como si fuera un delito, demuestra la incapacidad política, cultural y social del régimen dijo Arturo Sandoval.” Una Gloria de Cuba.

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ARTURO SANDOVAL, AN ARTIST GLORY OF CUBA, WHERE THE MUSIC NEVER ENDS. VIDEOS

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Cuba is music. There are also nice people, splendid weather, the smell of saltpeter and any pretext serves to organize a party. Other things, like shrimp, tropical fruits, or beef are a luxury after 54 years of bad government. Essential freedoms are missing and there are too many slogans, but the music continues.

Fidel Castro tried to scrap it and replace the Sunday retreats with arhythmic marches calling for combat. The olive green regime planned to transform music. Bury the guaguancó, jazz and the toque de santo. But he could not. In addition to inventing parameters to measure the quality of a musician, in the media, he censored giants like Mario Bauzá, Celia Cruz, or a certain Lupe, just because they chose to observe from a distance the ideological nonsense established on the island.

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And it is that music, like poetry, does not allow itself to be violated. The trumpeter, composer, and pianist Arturo Sandoval (Artemisa, 1949) knows this well. He has experienced firsthand the holy war that political and cultural commissars, clerks, and hysterics of the intellectual chorus unleashed when in 1990 he decided to move away from the communist asylum. By official decree, Arturo Sandoval had to die.

But it has rained a lot since then.

The times are different. Russian ships no longer bring compotes. And 24 years ago outraged Berliners one night tore down the communist wall that divided the same nation. Castro had to cross-dress politically. He spoke of socialism or death on a Havana platform and, from the sewers of power, special envoys begged to do business with the tycoons of capitalism. He had to make deals. With the Catholic Church, the Afro-Cuban religion and the devil himself. Discipline broke down and fear melted away among ordinary Cubans.

And in the middle of the morning, the blacks of any tenement in Key West, between rounds of white rum and a lighted domino, dare to listen at full volume to Celia Cruz, Paquito D’Rivera, Willy Chirino or A Time for Love, an album by Arturo Sandoval from 2010. I was a witness.

On November 6, the Cuban trumpeter turned 74 years old. In any of these years, perhaps his name will ring in Las Vegas again as the winner of another Grammy, joining six Billboard Awards and one Emmy. Although the most emotional of all is the Presidential Medal of Freedom that former President Barack Obama gave to him and fifteen other personalities, including former President Bill Clinton, the presenter Oprah Winfrey and the Mexican scientist and Nobel Prize in Chemistry Mario Molina.

“That my music and that of many others have to be heard secretly in Cuba as if it were a crime, shows the political, cultural, and social incapacity of the regime,” said Arturo Sandoval. A Glory of Cuba.

Agencies/ DDC/ Ivan Garcia/ Extractos/ Excerpt/ YouTube/ Internet Photos/ Arnoldo Varona/ www.TheCubanHistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.

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