THE STREETS of My Havana: Prado & Neptuno, the Corner of Cha..Cha..Cha.. PHOTOS. * LAS CALLES de mi Habana: Prado y Neptuno, la Esquina del Cha..Cha..Cha… PHOTOS.

LAS CALLES DE MI HABANA: PRADO Y NEPTUNO, LA ESQUINA DEL CHA..CHA..CHA.. PHOTOS

download (2)

En la ciudad de Buenos Aires hay un restaurante llamado Prado y Neptuno, muy exitoso por sus ofertas de comidas u otros productos cubanos. Pero el restaurante Prado y Neptuno, de La Habana, está dedicado a comidas italianas. Es raro que a los comendadores del régimen cubano no se les haya ocurrido hacer su agosto con el soporte cultural que contiene la intersección de estas dos calles, inspiradora de uno de los ritmos cubanos más conocidos en el mundo. Y raro también es que no la hayan rebautizado como la Esquina del Chachachá.

La rareza, desde luego, no radica en su falta de pericia como comercializadores –algo que resulta bien conocido–, sino en el hecho de que no se hayan aprovechado al máximo de la resonancia cultural de esa esquina, puesto que es lo único que saben hacer: vender nuestras tradiciones como productos turísticos, al tiempo que privan de ellas a su verdadero dueño, el pueblo.

CREADOR DEL PUEBLO…
Con la muerte en La Habana del músico cubano Ninón Mondéjar, director de la Orquesta América, se cerró otro capítulo en la historia musical de Cuba, sus intérpretes y sus precursores. Un ciclo que comenzara con una composición musical y un nuevo ritmo que hicieran girar a la conocida esquina habanera de Prado y Neptuno sobre el mundo.

A este milagro musical de entonces se le llamó cha-cha-chá y su creador no fue otro que el director musical de esta orquesta y primer violinista, el maestro Enrique Jorrín, quien dejara inscrito, más que un género, su sello propio, y que le colocaría entre las glorias de la música cubana.

El experimento se gestó en la famosa esquina habanera, en las asociaciones “Prado y Neptuno” y “Silver Star”, en uno de sus salones de baile, “Amores de Verano”. Es precisamente en esta sala donde por primera vez se ejecuta la pieza musical que comenzaría toda una época del fenómeno rítmico.

“La Engañadora”, el primer número musical en cha-cha-chá escrito por Jorrín, deja en pocos meses impreso en los anales nacionales, y después en todo el mundo, el sello propio de esta gloria de la música cubana que fuera Enrique Jorrín.

“A Prado y Neptuno
iba una chiquita
que todos los hombres la tenían que mirar
Estaba gordita,
muy bien formadita,
era graciosita,
en resumen, colosal”.

Un ritmo pegajoso y atractivo el cha-cha-chá, según explica el mismo Jorrín… En él “combiné figuras simples, como las negras, blancas y corcheas en compás de 2/4. Suprimo el cinquillo, convirtiendo el ritmo básico del género al esquema no sincopado ejecutado por el guayo, el cencerro y la tumbadora”.

A más de medio siglo del triunfo mundial del cha-cha-chá, echemos una ojeada sobre este ritmo popular que recorrió el mundo e inmortalizó a una de las esquinas más famosas de La Habana, y que puso a La Habana otra vez en la cadencia musical de sus intérpretes y bailadores desde Buenos Aires hasta Tokio, donde el maestro Enrique Jorrín lleva su música.

images (3)

¿QUIEN FUE LA ENGANADORA..?
¿De dónde salía aquella mujer que puso el mundo a gozar y convirtió a la famosa esquina Prado y Neptuno en el foco musical de toda una época..? ¿Cuál es el origen de la Engañadora..?

Según algunas fuentes, el maestro Jorrín se inspiró en una muchacha que un día pasó ante él y un grupo de hombres que conversaban en la esquina de las calles Infanta y Sitios, en La Habana. Ante el desprecio con que la muchacha les miró, uno de los admiradores le dijo: “Tanto cuento y cuando viene a ver son de goma”. En otra ocasión en que Jorrín se encontraba en el desaparecido salón de bailes situado en la esquina de Prado y Neptuno, entró una muchacha delgadita pero que ostentaba un voluminoso trasero. Una moda artificial muy usual en la época. Enseguida le pasó por la mente la pregunta: “¿Esta será otra engañadora? ¿Usará postizos?”.

Lo cierto de todo esto es que el ritmo y “La Engañadora” conquistarían en poco tiempo todo el continente, el mundo bailaba el majestuoso cha-cha-chá, que hoy se mantiene saludable, lleno de vida y de energía como sólo un ritmo del trópico y la creación del maestro Jorrín pudieran alcanzar.

Hasta hace no muchos años, aun vivia en Pueblo Nuevo, La Habana, Agueda Álvarez, a quien se le considera la bailarina que inventó los pasos del cha-cha-chá: uno, dos, tres; cha… cha… chá, y que sirvió como la primera modelo de “La Engañadora”, acompañando en teatros y salones de baile alrededor del mundo a la Orquesta América y a Enrique Jorrín.

“Pero todo en esta vida,
Se sabe, sin siquiera averiguar,
Se ha sabido que sus formas,
Rellenos tan sólo hay.
Qué bobas son las mujeres
que nos quieren engañar.
Me dijiste.
Ya nadie las mira,
Ya nadie suspira,
Ya sus almohaditas
Nadie las quiere apreciar.

images

QUE ERA CUBA ENTONCES (1958),,,-
En aquel entonces en Cuba había 10.000 vitrolas, alrededor de 100 emisoras de radio, varios canales de televisión —por donde se emitían magníficos programas como “El Cabaret Regalías” de la CMQ— y un sinnúmero de locales y establecimientos donde se reunía el pueblo para escuchar música y bailar.

“La Engañadora” fue el primer triunfo del maestro Jorrín grabado con el sello Panart, compañía que pasaba por problemas financieros en esos momentos. La grabación traía del otro lado “Silver Star”, que acompañó triunfalmente también al nacimiento del nuevo ritmo.

Al igual que Jorrín, muchos intérpretes de la música cubana ya no están entre nosotros, pero los recuerdos de su herencia musical para siempre estarán aquí. Nuevas generaciones ocuparán nuestros puestos bailables, es precisamente para que esto continúe sucediendo, motivo principal de este sentido y merecido homenaje a la memoria del maestro Enrique Jorrín.

download - 2023-01-18T075941.828

logo

THE STREETS OF MY HAVANA: PRADO AND NEPTUNO, THE CORNER OF CHA…CHA…CHA… PHOTOS

download (4)

In the city of Buenos Aires there is a restaurant called Prado y Neptuno, very successful for its food offers or other Cuban products. But the Prado y Neptuno restaurant in Havana is dedicated to Italian food. It is strange that the commanders of the Cuban regime have not thought of making a killing with the cultural support that the intersection of these two streets contains, inspiring one of the best-known Cuban rhythms in the world. And it is also strange that they have not renamed it the Esquina del Chachachá.

The strangeness, of course, does not lie in their lack of expertise as marketers – something that is well known – but in the fact that they have not taken full advantage of the cultural resonance of that corner, since it is the only thing they know to do: sell our traditions as tourist products, while depriving their true owner, the people, of them.

CREATOR OF THE PEOPLE…
With the death in Havana of the Cuban musician Ninón Mondéjar, director of the Orquesta América, another chapter in the musical history of Cuba, its interpreters, and its precursors was closed. A cycle that began with a musical composition and a new rhythm that made the well-known Havana corner of Prado and Neptuno spin around the world.

This musical miracle of that time was called cha-cha-chá and its creator was none other than the musical director of this orchestra and first violinist, maestro Enrique Jorrín, who left inscribed, more than a genre, his own label, and that would place him among the glories of Cuban music.

The experiment was conceived in the famous Havana corner, in the “Prado y Neptuno” and “Silver Star” associations, in one of their dance halls, “Amores de Verano”. It is precisely in this room where for the first time the piece of music that would begin an entire era of rhythmic phenomenon is performed.

“La Engañadora”, the first musical number in cha-cha-chá written by Jorrín, leaves in a few months printed in the national annals, and later throughout the world, the hallmark of this glory of Cuban music that was Enrique Jorrín.

“To Prado and Neptune
there was a little girl
that all men had to look at her
She was chubby
very well formed,
she was cute
In short, colossal.”

A catchy and attractive rhythm, the cha-cha-chá, as Jorrín himself explains… In it “I combined simple figures, such as black, white and eighth notes in 2/4 time. I suppress the cinquillo, converting the basic rhythm of the genre to the non-syncopated scheme executed by the guayo, the cowbell and the tumbadora”.

download (5)

More than half a century after the worldwide triumph of the cha-cha-chá, let’s take a look at this popular rhythm that traveled the world and immortalized one of the most famous corners of Havana, and that put Havana back in rhythm musical performance of its performers and dancers from Buenos Aires to Tokyo, where maestro Enrique Jorrín brings his music.

WHO WAS THE DECEIVER..?
Where did that woman come from who put the world to joy and turned the famous corner of Prado and Neptuno into the musical focus of an entire era…? What is the origin of the Deceiver..?

According to some sources, the teacher Jorrín was inspired by a girl who one day passed before him and a group of men who were talking at the corner of Infanta and Sitios streets, in Havana. Faced with the contempt with which the girl looked at them, one of her admirers told her: “I’m telling so much and when she comes to see, they’re made of rubber.” On another occasion, when Jorrín was in the now-defunct ballroom located on the corner of Prado and Neptuno, a skinny girl entered but who flaunted a voluminous behind. A very common artificial fashion at the time. She immediately crossed her mind the question: “Will this be another deceiver? Will she wear hairpieces?”

The truth of all this is that the rhythm and “La Engañadora” would conquer the entire continent in a short time, the world danced the majestic cha-cha-chá, which today remains healthy, full of life and energy as just a rhythm of the tropic and the creation of the master Jorrín could reach.

Until not many years ago, Agueda Álvarez still lived in Pueblo Nuevo, Havana, who is considered the dancer who invented the steps of the cha-cha-chá: one, two, three; cha… cha… chá, and who served as the first model of “La Engañadora”, accompanying the Orquesta América and Enrique Jorrín in theaters and dance halls around the world.

“But everything in this life,
It is known, without even finding out,
It has been known that their forms,
There are only fillers.
what fools are women
that they want to deceive us.
You told me.
no one looks at them anymore
no one sighs anymore
Already your pillows
Nobody wants to appreciate them.

download

WHAT WAS CUBA THEN (1958),,,-
At that time in Cuba there were 10,000 jukeboxes, around 100 radio stations, several television channels —where magnificent programs such as “El Cabaret Regalías” from CMQ were broadcast— and countless places and establishments where the people met to listen to music and dance.

“La Engañadora” was the first triumph of maestro Jorrín recorded with the Panart label, a company that was going through financial problems at the time. The recording brought “Silver Star” on the other side, which also triumphantly accompanied the birth of the new rhythm.

Like Jorrín, many Cuban music performers are no longer with us, but the memories of their musical heritage will always be here. New generations will occupy our dance stalls, it is precisely so that this continues to happen, the main reason for this sense and deserved tribute to the memory of maestro Enrique Jorrín.

Agencies/ Wiki/ CubaHistory/ Vereda Tropical / Extractos/ Exceepts/ Internet Photos/ Arnoldo Varona / www.TheCubanHistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.

download - 2023-01-11T074617.417

logo

TheCubanHistory.com Comments

comments