CANDIDO CAMERO, PERCUSSIONIST, BONGO PLAYER.
Candido Camero (April 22, 1921, Havana, Cuba) is a Cuban percussionist Afro-Cuban music and jazz.
Camero began at the age of four years playing the bongos; then his father taught him to play the Cuban tres, an instrument which will then serve to accompany large as Ramón “Mongo” Santamaría and Luciano “Chano” Pozo. Professional debut at the age of 14 years and in a curious way, he recalls how his father smelled hands to see if he had been smoking or drinking. “Do not smoke and do not drink because I feel I have talent and all I have to do is show”.
He came to America at age 25 and soon began playing with pianist Billy Taylor. In the early 50s he worked with Dizzy Gillespie and was soloist with the Stan Kenton big band, with which he toured the country playing three congas, at a time when others played only one, besides the guiro. He created a unique style to turn their congas for specific notes.
Cándido started playing the congas in 1940, with jazz bands in Havana, achieving great success and recognition. Cándido moving to the United States in 1946, when wine accompanying a group of Cuban dance on tour; The group was formed by Carmen and Rolando, two professional dancers, who had toured the United States, but they had enough money to bring the conga and bongo player needed; and this is how Candido decides to play both instruments simultaneously. The success was immediate, since for the public that was something new, rare and it was the first time a musician played conga and bongos simultaneously.
During this period, Cándido achieved a second conga adapt his set, thus becoming the first percussionist to use more than one conga. The emergence of third conga dates back to 1950 when Cándido feel the need to play entire songs with congas. Now 82 years and almost 70 career, Candido Camero is the subject of a documentary about his life and the history of Afro-Cuban jazz around him.
Cándido Camero has shared the stage with such greats as: Machito, Billy Taylor, Count Basie, Duke Ellington, Lionel Hampton, Charlie Parker, Dizzy Gillespie, George Shearing, Stan Kenton, Fania All Stars, Quincy Jones, Charlie Mingus, Ray Charles, Tony Bennett Tito Puente, Chico O’Farrill, Sonny Rollins, Coleman Hawkins, Celia Cruz, Patato Valdés, Mongo Santamaria and many more.
Discography
As leader.
Dancin ‘and Prancin’ (1979)
As a partner [edit]
With Grant Green
His Majesty King Funk (1965)
Bumpin (1965)
With Ellen McIlwaine
Honky Tonk Angel (1972)
We the People (1973)
Agencies / Various / Wiki / InternetPhotos / youtube / thecubanhistory.com
The Cuban History, Hollywood.
Arnoldo Varona, Editor.
CANDIDO CAMERO, PERCUSIONISTA, BONGOSERO.
Cándido Camero (22 de abril de 1921, La Habana, Cuba) es un percusionista de música cubana y jazz afrocubano.
Camero comenzó a la edad de 4 años a tocar los bongos; posteriormente su padre le enseñó a tocar el tres cubano, instrumento que luego le serviría para acompañar a grandes como Ramón “Mongo” Santamaría y Luciano “Chano” Pozo. Debuta profesionalmente a la edad de 14 años y, en una forma muy curiosa, él recuerda cómo su padre le olía las manos para saber si había estado fumando o bebiendo. “No fumo y no bebo porque yo siento que tengo talento y todo lo que tengo que hacer es mostrarlo”.
Llegó a Estados Unidos a los 25 años y pronto comenzó a tocar con el pianista Billy Taylor. A principios de los 50, trabajó con Dizzy Gillespie y fue solista de la big band de Stan Kenton, con la que recorrió el país tocando tres congas, en un momento en que otros tocaban sólo una, además del güiro. Creó un estilo único al voltear sus congas para obtener notas específicas.
Cándido empezó a tocar las congas en 1940, con bandas de jazz en La Habana, logrando obtener muchos éxitos y reconocimientos. Cándido se muda a los Estados Unidos en 1946, cuando vino acompañando a un grupo de baile cubano en una gira; el grupo estaba formado por Carmen y Rolando , dos bailarines profesionales, quienes tenían una gira por los Estados Unidos, pero no tenían el dinero suficiente para llevar el bongocero y conguero que necesitaban; y es así cómo Cándido decide tocar ambos instrumentos simultáneamente. El éxito no se hizo esperar, pues para el público eso era algo nuevo, raro y además era la primera vez que un músico tocaba conga y bongos simultáneamente.
Durante este período, Cándido logra adaptar una segunda conga a su set, constituyéndose de esa forma en el primer percusionista en usar más de una conga. La aparición de una tercera conga se remonta al año 1950, cuando Cándido siente la necesidad de tocar melodías enteras con sus congas. Ahora con 82 años y casi 70 de carrera artística, Cándido Camero es el protagonista de un documental sobre su vida y la historia del jazz afrocubano alrededor de él.
Cándido Camero ha compartido escenario con grandes como: Machito, Billy Taylor, Count Basie, Duke Ellington, Lionel Hampton, Charlie Parker, Dizzy Gillespie, George Shearing, Stan Kenton, Fania All Stars, Quincy Jones, Charlie Mingus, Ray Charles, Tony Bennett, Tito Puente, Chico O’Farrill, Sonny Rollins, Coleman Hawkins, Celia Cruz, Patato Valdés, Mongo Santamaría y muchísimos más.
Discografía
Como líder.
Dancin’ and Prancin’ (1979)
Como colaborador[editar]
Con Grant Green
His Majesty King Funk (1965)
Bumpin (1965)
Con Ellen McIlwaine
Honky Tonk Angel (1972)
We the People (1973)
Agencies/Various/Wiki/InternetPhotos/youtube/thecubanhistory.com
The Cuban History, Hollywood.
Arnoldo Varona, Editor.