Of all the Cuban folkloric characters, the more known internationally is undoubtedly the manisero. Your stamp with peanut Tin; coat pants; the apron and tapered cones of peanut in hand, has traveled more than one continent. Not is why are you associated to a Chinese, but it certain is that had many maniceros, all with their Tin with coal down and the peanut over, always calentico.
Riding on a staff, with the feet turned into musical notes, Don Azpiazu with his Orchestra Habana-Casino walked this world in a song titled “el manisero”.
In 1930 Moses Simon Rodriguez best known as Moses Simons was a composer, pianist of concert and director musical for companies of theatre lyric composed the famous the manisero, possibly the more famous song created by a musician Cuban, which has been recorded in more than 160 versions and opened the door to the boom of it was of the rumba.
Had maniseros of all the breeds and ages in all the towns and cities. Each had its peculiar way of trumpeting what they sold. Them children of the neighborhood, parafraseaban the proclamation as mischief and, between laughter and games repeated: “peanut toast and hot for the old that not have teeth”.
The manisero survived in Cuba, but very different from the manisero I met. Now the maniceros does not offer hot peanuts and most are retired elderly who resort to that office to see if you can get any additional income to survive do not allow your little pension. Many times the peanut is socato and of hot nothing, but the people it buy because is perhaps it only cheap that is in Cuba.
https://youtu.be/TvyDRFqvSJk
However the manisero survives captured in pictures and sculptures, in the theatre vernacular and especially in the music, where is maintained as legitimate representative of our folklore.
Agencies/memories/Carlos Rodriguez/Internet photos/Arnoldo Varona/TheCubanHistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.
PERSONAJES CUBANOS: “EL MANISERO”.
De todos los personajes folclóricos cubanos, el más conocido internacionalmente es sin duda el manisero. Su estampa con la lata de maní; los pantalones remangados; el delantal y los cónicos cucuruchos de maní en mano, ha recorrido más de un continente. No se por qué se le asocia a un chino, pero lo cierto es que había muchos maniceros, todos con su lata con carbón abajo y el maní encima, siempre calentico.
Cabalgando sobre un pentagrama, con los pies convertidos en notas musicales, Don Azpiazu con su orquesta Habana-Casino lo paseó por el mundo en un tema musical titulado “el manisero”.
En 1930 Moisés Simón Rodríguez mejor conocido como Moisés Simons fue un compositor, pianista de concierto y director musical para compañías de teatro lírico compone el célebre El manisero, posiblemente la más famosa canción creada por un músico cubano, la cual ha sido grabada en más de 160 versiones y abrió la puerta al auge de la era de la rumba.
Había maniseros de todas las razas y edades en todos los pueblos y ciudades. Cada uno tenía su modo peculiar de pregonar lo que vendía. Los niños del barrio, parafraseaban el pregón como travesura y, entre risas y juegos repetían: “maní tostado y caliente para las viejas que no tienen dientes”.
El manisero sobrevivió en Cuba, pero muy diferente al manisero que conocí. Ahora los maniceros no ofertan el maní caliente y la mayoría son viejitos jubilados que recurren a ese oficio para ver si pueden obtener algún ingreso adicional para subsistir lo que no le permite su escasa pensión. Muchas veces el maní está socato y de caliente nada, pero la gente lo compra porque es quizás lo único barato que queda en Cuba.
https://youtu.be/TvyDRFqvSJk
No obstante el manisero pervive plasmado en cuadros y esculturas, en el teatro vernáculo y sobre todo en la música, donde se mantiene como legítimo representante de nuestro folclor.
Agencies/Memorias/Carlos Rodriguez/Internet photos/Arnoldo Varona/TheCubanHistory.com
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