Alejandro García Caturla (7 March 1906 – 12 November 1940) was a Cuban composer of art music and creolized Cuban themes.
He was born in Remedios. At sixteen he became a second violin of the new Orquesta Sinfonica de La Habana in 1922, where Amadeo Roldán was concert-master (first-chair violin). He also began composing at a young age, whilst studying both music and law. Despite being of pure Spanish descent, he was fascinated by Afro-Cuban folklore, and these themes were characteristic of his compositions: the division between art music and popular music did not influence Cuban composers of this period.
After his student days, Caturla lived all his life in the small central town of Remedios. He became a lawyer and continued to compose music. His Tres danzas cubanas for symphony orchestra was first performed in Spain in 1929.
Bembe was premiered in Havana the same year. In 1932 he founded the Caibarien Concert Society, whose orchestra he conducted on many occasions. His Obertura cubana won first prize in a national contest in 1938. He was also a multi-instrumental musical performer and a baritone singer of some quality.
Caturla has two primary legacies. The first, an example of a universal musician, happily combining classical and folkloric themes with modern musical ideas. His career followed a similar path to Amadeo Roldán, and the two men are considered to be pioneers of modern Cuban symphonic art. His second legacy is one of serving justice in Cuba’s legal system, first as a lawyer and then as a judge. When serving as a judge, he was murdered at 34 by a young gambler whom he was due to sentence only hours later.
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Alejandro García Caturla (7 de marzo de 1906 – 12 de noviembre de 1940) fue un compositor cubano de música artística y temas cubanos creolizados.
Nació en Remedios. A los dieciséis años se convirtió en el segundo violín de la nueva Orquesta Sinfónica de La Habana en 1922, donde Amadeo Roldán fue maestro de conciertos (violín de primera silla). Él también comenzó a componer en una edad joven, mientras que estudiaba música y ley. A pesar de ser de pura ascendencia española, el folklore afrocubano le fascinó y estos temas fueron característicos de sus composiciones: la división entre música de arte y música popular no influyó en los compositores cubanos de este período.
Después de sus días de estudiante, Caturla vivió toda su vida en la pequeña ciudad central de Remedios. Se convirtió en abogado y continuó componiendo música. Sus Tres danzas cubanas para orquesta sinfónica se estrenaron en España en 1929.
Bembe se estrenó en La Habana el mismo año. En 1932 fundó la Sociedad de Conciertos de Caibarien, cuya orquesta dirigió en muchas ocasiones. Su Obertura cubana ganó el primer premio en un concurso nacional en 1938. También fue un intérprete musical multiinstrumental y un cantante de barítono de cierta calidad.
Caturla tiene dos legados primarios. El primero, un ejemplo de músico universal, que combina alegremente temas clásicos y folclóricos con ideas musicales modernas. Su carrera siguió un camino similar al de Amadeo Roldán, y los dos hombres son considerados pioneros del arte sinfónico cubano moderno. Su segundo legado es servir a la justicia en el sistema jurídico de Cuba, primero como abogado y luego como juez. Cuando era juez, fue asesinado a los 34 años por un joven jugador al que debía sentenciar sólo horas después.
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