A jewel that has behind it an exciting history. In the year 1930 Miguel Matamoros traveled to Santo Domingo. She was staying at the guest house of Mrs. Luz Sardaña. One day when she heard a woman complaining about some of the rooms in the house, she asked Luz why the woman was crying in dismay. She replied that her companion had left her for another.
Miguel himself inspired this bolero-son that would popularize in the company of Siro Rodríguez and Rafael Cueto, with whom he had formed in 1925 in Santiago de Cuba, the famous and prolific Trio Matamoros.Lágrimas Negras is not one more piece, it is one of the More versioned songs of the Hispanic language.
According to the Cuban musicologist Odilio Urfé, the main importance of the Matamoros Trio in Cuban music refers to the origin of the third variant of the Cuban trova complex. That is: until the moment when this trio arises, the Cuban trova Had been developing in the lines denominated peasant and of the song. Matamoros defined, promoted and popularized the variant called, the son trova.
The rank of pioneer in its genre, has gotten from the “bolero” as Lágrimas Negras that incorporates the Matamoros the refrain to its creation so that it can be danced and introduce the son montuno and the final part of the bolero, that differentiates it from other works of the author. With a first reflective-romantic part and as contrast, the montuno, which provides the opportunity for the dancer to freely execute choreographic figures.
Lágrimas Negras is the work that marks the consolidation of this third variant of the Cuban trova, which is characterized by expressing the constant melodramatic element coming from the Buenos Aires tango, which after World War I extended widely throughout Europe and our America in Competition with other musical genres.
In addition to Miguel Matamoros and his Trio Matamoros, this composition has been versioned by countless interpreters including: Compay Segundo, Celia Cruz, Diego El Cigala and Bebo Valdés, Buena Vista Social Club, and Willy Chirino with Oscar D’Leon.
La Verdadera historia de la Canción “Lágrimas Negras”. Video.
Una joya que tiene detrás una apasionante historia. En el año 1930 Miguel Matamoros viajó a Santo Domingo. Se hospedaba en la casa de Huéspedes de la señora Luz Sardaña. Un día en que oyó los quejidos de una mujer desde unos de los cuartos de la casa preguntó a Luz por qué lloraba aquella mujer de forma desconsolada. Ella le respondió que su compañero la había abandonado por otra.
Allí mismo Miguel inspiró este bolero-son que popularizaría en compañía de Siro Rodríguez y Rafael Cueto, con los cuales había formado en 1925 en Santiago de Cuba, el famoso y prolífico Trío Matamoros.Lágrimas Negras no es una pieza más, es una de las canciones más versionadas de la lengua hispana.
Según el musicólogo cubano Odilio Urfé la importancia principal que tiene el Trío Matamoros en la música cubana se refiere a que dió origen a la tercera variante del complejo de la trova cubana.Es decir: hasta el momento en que surge este trío, la trova cubana venía desarrollándose en las líneas denominadas campesina y de la canción. Matamoros definió, impulsó y popularizó la variante que denominada, la trova del son.
El rango de pionera en su género, lo obtiene el bolero Lágrimas Negras al incorporar Matamoros el estribillo a su creación para que ésta pueda ser bailable e introducir el montuno sonero en la parte final del bolero, que lo diferencia de otras obras del autor. con una primera parte reflexivo-romántica y como contraste, el montuno, que brinda la oportunidad al bailador de ejecutar libremente las figuras coreográficas.
Lágrimas Negras es la obra que marca el afianzamiento de esa tercera variante de la trova cubana, la cual se caracteriza por expresar el constante elemento melodramático procedente del tango bonaerense, que posteriormente a la Primera Guerra Mundial se extendió con amplitud por Europa y nuestra América en cierta competencia con otras géneros musicales.
Además de Miguel Matamoros y su Trío Matamoros, esta composición ha sido versionada por infinidades de intérpretes entre ellos: Compay Segundo, Celia Cruz, Diego El Cigala y Bebo Valdés, Buena Vista Social Club, y Willy Chirino con Oscar D´Leon.
Agencies/Musica Cubana/Internet Photos/YouTube/ Arnoldo Varona/ TheCubanHistory.com
THE CUBAN HISTORY, HOLLYWOOD.